وبلاگ

آیا استویا جایگزین خوبی برای شکر است؟

آیا استویا جایگزین خوبی برای شکر است؟ محبوبیت استویا به عنوان یک جایگزین گیاهی و بدون کالری برای شکر در حال افزایش است. بسیاری از مردم آن را به شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز و آسپارتام ترجیح می دهند، زیرا به جای اینکه در آزمایشگاه ساخته شود از یک گیاه استخراج می شود.

همچنین حاوی مقدار کمی کربوهیدرات است و به سرعت قند خون شما را بالا نمی‌برد و در بین افرادی که دیابت یا کنترل ضعیف قند خون دارند محبوبیت پیدا می‌کند. با این حال، ممکن است معایبی داشته باشد. این مقاله به بررسی استویا، از جمله فواید، مضرات و پتانسیل آن به عنوان جایگزین شکر می پردازد.

 

آیا استویا جایگزین خوبی برای شکر است؟

استویا چیست؟

استویا یک جایگزین قند است که از برگ های گیاه Stevia rebaudiana استخراج می شود. صدها سال است که از این برگ ها به دلیل شیرینی استفاده می شود و به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان قند خون بالا استفاده می شود. طعم شیرین آنها از مولکول های گلیکوزید استویول می آید که 250 تا 300 برابر شیرین تر از شکر معمولی است.

برای تهیه شیرین کننده های استویا، گلیکوزیدها باید از برگ ها استخراج شوند. با شروع برگ های خشک که در آب غوطه ور شده اند، روند به شرح زیر است:

  • ذرات برگ از مایع فیلتر می شوند.
  • مایع با کربن فعال تصفیه می شود تا مواد آلی اضافی حذف شود.
  • مایع برای حذف مواد معدنی و فلزات تحت یک عملیات تبادل یونی قرار می گیرد.
  • گلیکوزیدهای باقی مانده در یک رزین متمرکز می شوند.
  • آنچه باقی می ماند عصاره غلیظ برگ استویا است که با اسپری خشک شده و آماده تبدیل به شیرین کننده ها می شود.

عصاره معمولاً به صورت مایع با غلیظ بالا یا در بسته‌های تک‌نفره فروخته می‌شود که هر دو فقط در مقادیر بسیار کم برای شیرین کردن غذا یا نوشیدنی مورد نیاز هستند.

معادل های شکر مبتنی بر استویا نیز موجود است. این محصولات حاوی پرکننده هایی مانند مالتودکسترین هستند اما حجم و قدرت شیرین کنندگی مشابه شکر دارند و هیچ کدام کالری یا کربوهیدرات ندارند. آنها می توانند به عنوان جایگزین 1:1 در پخت و پز استفاده شوند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از محصولات استویا حاوی مواد اضافی مانند پرکننده ها، الکل های قند، سایر شیرین کننده ها و طعم دهنده های طبیعی هستند. اگر می‌خواهید از این مواد اجتناب کنید، باید محصولاتی را جستجو کنید که فقط 100٪ عصاره استویا را روی برچسب ذکر کرده باشند.

حقایق تغذیه ای استویا

استویا اساساً بدون کالری و کربوهیدرات است. از آنجایی که بسیار شیرین تر از شکر است، مقادیر کم آن هیچ کالری یا کربوهیدرات معنی داری به رژیم غذایی شما اضافه نمی کند. اگرچه برگ‌های استویا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی هستند، اما بیشتر آن‌ها زمانی که گیاه تبدیل به یک شیرین‌کننده می‌شود از بین می‌رود. علاوه بر این، از آنجایی که برخی از محصولات استویا حاوی مواد اضافی هستند، محتوای مواد مغذی ممکن است متفاوت باشد.

خلاصه

برگ های استویا را می توان به عصاره مایع یا پودری استویا تبدیل کرد که بسیار شیرین تر از شکر است. این عصاره تقریباً بدون کالری و کربوهیدرات است و فقط حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی است.

مزایا و معایب احتمالی

برگ‌های استویا برای قرن‌ها برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و عصاره آن با کاهش قند خون و سطح چربی خون در مطالعات حیوانی مرتبط بوده است. شیرین کننده ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. با این وجود، عصاره دارای معایب بالقوه ای نیز می باشد.

فواید استویا

اگرچه استویا یک شیرین کننده نسبتا جدید است، اما با چندین فواید سلامتی مرتبط است. از آنجایی که بدون کالری است، زمانی که به عنوان جایگزینی برای شکر معمولی استفاده می شود که حدود 45 کالری در هر قاشق غذاخوری (12 گرم) دارد، به کاهش وزن کمک می کند. استویا همچنین ممکن است به شما کمک کند با کالری کمتر سیر بمانید.

در مطالعه‌ای بر روی 31 بزرگسال، کسانی که یک میان‌وعده 290 کالری تهیه شده با استویا مصرف کردند، همان مقدار غذا را در وعده‌ی غذایی بعدی مصرف کردند که یک میان‌وعده 500 کالری با شکر مصرف کردند. آنها همچنین سطوح سیری مشابهی را گزارش کردند، به این معنی که گروه استویا به طور کلی کالری دریافتی کمتری داشتند در حالی که احساس رضایت یکسانی داشتند.

علاوه بر این، در یک مطالعه روی موش، قرار گرفتن در معرض استویول گلیکوزید ریبائودیوزید A باعث افزایش چندین هورمون سرکوب کننده اشتها شد. شیرین کننده ممکن است به شما در مدیریت قند خون نیز کمک کند.

معایب احتمالی

اگرچه استویا ممکن است فوایدی داشته باشد، اما جنبه‌های منفی نیز دارد. اگرچه گیاهی است و ممکن است طبیعی‌تر از سایر شیرین‌کننده‌های صفر کالری به نظر برسد، اما همچنان یک محصول بسیار تصفیه شده است. مخلوط‌های استویا اغلب حاوی پرکننده‌های اضافه‌شده مانند مالتودکسترین هستند که با اختلال در تنظیم باکتری‌های سالم روده مرتبط است.

خود استویا نیز ممکن است به باکتری های روده شما آسیب برساند. در یک مطالعه لوله آزمایشی، rebaudioside A، یکی از رایج ترین گلیکوزیدهای استویول در شیرین کننده های استویا، رشد یک سویه مفید از باکتری های روده را تا 83 درصد مهار کرد.

علاوه بر این، از آنجایی که استویا بسیار شیرین تر از شکر است، یک شیرین کننده قوی در نظر گرفته می شود. برخی از محققان معتقدند که شیرین کننده های شدید ممکن است میل به غذاهای شیرین را افزایش دهند. (منبع)

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...