وبلاگ

آیا غذا می تواند به عنوان دارو عمل کند؟

آیا غذا می تواند به عنوان دارو عمل کند؟ آنچه برای خوردن انتخاب می کنید تأثیرات عمیقی بر سلامت کلی شما دارد. تحقیقات نشان می دهد که عادات غذایی بر خطر بیماری تأثیر می گذارد. در حالی که برخی غذاها ممکن است باعث ایجاد بیماری های مزمن شوند، برخی دیگر ویژگی های دارویی و محافظتی قوی دارند.

بنابراین، بسیاری از مردم استدلال می کنند که غذا دارو است. با این حال، رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند و نباید در همه شرایط جایگزین دارو شود. اگرچه بسیاری از بیماری ها با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری، درمان یا حتی درمان هستند، بسیاری دیگر نمی توانند.

این مقاله اثرات دارویی غذا را توضیح می دهد، از جمله اینکه کدام غذاها باید و نباید برای درمان استفاده شوند.

آیا غذا می تواند به عنوان دارو عمل کند؟

چگونه غذا بدن شما را تغذیه و محافظت می کند

بسیاری از مواد مغذی موجود در غذا باعث سلامتی و محافظت از بدن شما در برابر بیماری می شود. خوردن غذاهای کامل و مغذی مهم است زیرا مواد منحصر به فرد آنها به طور هم افزایی عمل می کنند تا اثری ایجاد کنند که با مصرف مکمل قابل تکرار نباشد.

ویتامین ها و مواد معدنی

اگرچه بدن شما فقط به مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد، اما آنها برای سلامتی شما حیاتی هستند. با این حال، رژیم های غذایی غربی – سرشار از غذاهای فرآوری شده و کم مواد غذایی کامل مانند محصولات تازه – معمولاً دارای کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستند. چنین کمبودهایی می تواند به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

به عنوان مثال، مصرف ناکافی ویتامین C، ویتامین D و فولات ممکن است به قلب شما آسیب برساند، باعث اختلال عملکرد سیستم ایمنی شود و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را به ترتیب افزایش دهد.

ترکیبات گیاهی مفید

غذاهای مغذی، از جمله سبزیجات، میوه ها، لوبیاها و غلات، دارای ترکیبات مفید متعددی مانند آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب هایی محافظت می کنند که در غیر این صورت ممکن است منجر به بیماری شود. در واقع، مطالعات نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی آنها غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنول است، میزان افسردگی، دیابت، زوال عقل و بیماری قلبی کمتری دارند.

فیبر

فیبر جزء ضروری یک رژیم غذایی سالم است. این نه تنها هضم و دفع صحیح را تقویت می کند، بلکه باکتری های مفید روده شما را نیز تغذیه می کند. بنابراین، غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات، لوبیا، غلات و میوه ها به محافظت در برابر بیماری ها، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. از سوی دیگر، رژیم های غذایی کم فیبر با افزایش خطر ابتلا به بیماری ها، از جمله سرطان روده بزرگ و سکته مغزی همراه است.

پروتئین و چربی های سالم

پروتئین و چربی موجود در غذاهای کامل و مغذی نقش های حیاتی مختلفی در بدن شما ایفا می کنند. اسیدهای آمینه – بلوک‌های سازنده پروتئین – به عملکرد سیستم ایمنی، سنتز عضلات، متابولیسم و ​​رشد کمک می‌کنند، در حالی که چربی‌ها سوخت را تامین می‌کنند و به جذب مواد مغذی کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3، که در غذاهایی مانند ماهی‌های چرب یافت می‌شوند، به تنظیم التهاب کمک می‌کنند و با بهبود سلامت قلب و ایمنی مرتبط هستند.

خلاصه

غذاهای کامل و مغذی دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، پروتئین و چربی هستند که همگی باعث سلامتی می‌شوند و کلید عملکرد مطلوب بدن هستند.

یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر بیماری را کاهش دهد

قابل توجه است، غذاهای مغذی ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند – در حالی که عکس این موضوع در مورد غذاهای بسیار فرآوری شده صادق است.

انتخاب غذای ناسالم می تواند خطر بیماری را افزایش دهد

رژیم های غذایی ناسالم سرشار از نوشیدنی های شیرین، فست فود و غلات تصفیه شده عامل اصلی بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی هستند. این غذاهای فرآوری شده به باکتری های روده شما آسیب می رسانند و مقاومت به انسولین، التهاب مزمن و خطر کلی بیماری را افزایش می دهند.

یک مطالعه روی بیش از 100000 نفر نشان داد که هر 10٪ افزایش در مصرف غذاهای فوق فرآوری شده منجر به افزایش 12٪ در خطر سرطان می شود. علاوه بر این، یک مطالعه در مورد مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان نشان داد که در سال 2017، 11 میلیون مرگ و 255 میلیون سال زندگی با ناتوانی تعدیل شده (DALYs) احتمالاً به دلیل رژیم غذایی نامناسب بوده است. DALY بار بیماری را اندازه گیری می کند، با یک واحد نشان دهنده از دست دادن یک سال سلامت کامل.

رژیم غذایی مغذی از بیماری محافظت می کند

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای گیاهی و محصولات فرآوری شده کم، سلامت شما را تقویت می‌کنند. به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از چربی‌های سالم، غلات کامل و سبزیجات است، با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی، دیابت، برخی سرطان‌ها و چاقی مرتبط است. سایر الگوهای غذایی نشان داده شده برای محافظت در برابر بیماری ها شامل رژیم های گیاهی، مبتنی بر غذای کامل و رژیم های سرخپوشان است.

در واقع، برخی رژیم‌ها ممکن است شرایط خاصی را معکوس کنند. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌توانند بیماری عروق کرونر را معکوس کنند، در حالی که سبک زندگی با کربوهیدرات بسیار کم ممکن است به از بین بردن دیابت نوع 2 در برخی افراد کمک کند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...