وبلاگ

فواید هندوانه برای سلامتی

فواید هندوانه برای سلامتی : اعتقاد بر این است که هندوانه برای اولین بار بیش از 4000 سال پیش در شمال شرقی آفریقا اهلی شده است. این شیرینی و آبدار است و آن را به بهترین گزینه برای رفع تشنگی در طول گرمای تابستان تبدیل می کند. این میوه گرد بزرگ دارای پوست سبز و گوشت قرمز روشن است. همچنین سرشار از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C است.

در اینجا چند مورد از مهمترین فواید هندوانه برای سلامتی آورده شده است.

به شما کمک می کند هیدراته بمانید

هیدراته ماندن برای عملکرد صحیح بدن مهم است. تنظیم دمای بدن، عملکرد طبیعی اندام ها، تحویل مواد مغذی به سلول ها و هوشیاری تنها برخی از فرآیندهای بدن هستند که به هیدراتاسیون کافی متکی هستند.

خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا ممکن است به بدن شما کمک کند تا آب مورد نیاز برای عملکرد صحیح را تامین کند. هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است که آن را به گزینه ای عالی برای مصرف روزانه آب تبدیل می کند.

علاوه بر این، به دلیل محتوای بالای آب، این خربزه دارای چگالی کالری پایینی است – به عبارت دیگر، کالری بسیار کمی برای وزن کل خود دارد. خوردن غذاهایی با تراکم کالری کم، مانند هندوانه، ممکن است به مدیریت وزن کمک کند و شما را برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند.

فواید هندوانه برای سلامتی

مملو از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید

هندوانه حاوی انواع مواد مغذی، از جمله پتاسیم، منیزیم، و ویتامین‌های A و C است. همچنین کالری نسبتاً کمی دارد و حاوی فقط 46 در هر فنجان (152 گرم) است.

در اینجا مواد مغذی موجود در 1 فنجان (152 گرم) هندوانه خام و مکعبی آورده شده است:

  • کالری: 46
  • کربوهیدرات: 11.5 گرم
  • فیبر: 0.6 گرم
  • شکر: 9.4 گرم
  • پروتئین: 0.9 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • ویتامین A: 5٪ از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین C: 14 درصد از DV
  • پتاسیم: 4٪ از DV
  • منیزیم: 4٪ از DV

هندوانه همچنین منبعی غنی از سیترولین است، اسید آمینه ای که ممکن است عملکرد ورزش را بهبود بخشد. بعلاوه، دارای آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین C، کاروتنوئیدها، لیکوپن و کوکوربیتاسین E است. این ترکیبات به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، که مولکول‌های ناپایداری هستند که در صورت تجمع در بدن ممکن است به سلول‌های شما آسیب برسانند. با گذشت زمان، این آسیب ممکن است به شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان منجر شود.

ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

چندین ترکیب گیاهی موجود در هندوانه، از جمله لیکوپن و کوکوربیتاسین E، اثرات ضد سرطانی احتمالی دارند. در حالی که نتایج مطالعه متفاوت است، مصرف لیکوپن ممکن است با خطر کمتر برخی از انواع سرطان مانند سرطان پروستات و روده بزرگ همراه باشد.

اعتقاد بر این است که لیکوپن با کاهش سطوح خونی فاکتور رشد شبه انسولین (IGF)، هورمونی که تقسیم سلولی را تقویت می کند، عمل می کند. قابل ذکر است، سرطان زمانی شکل می گیرد که تقسیم سلولی غیرقابل کنترل شود. علاوه بر این، کوکوربیتاسین E ممکن است رشد تومور را با ترویج اتوفاژی سلول‌های سرطانی مهار کند. اتوفاژی فرآیندی است که در آن بدن شما سلول های آسیب دیده را حذف می کند. با این حال، تحقیقات بیشتر انسانی ضروری است.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

چندین ماده مغذی موجود در هندوانه ممکن است از سلامت قلب حمایت کند. بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. شایان ذکر است که عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را با کاهش فشار خون و سطح کلسترول شما کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از سطوح بالای کلسترول کمک کند.

هندوانه همچنین حاوی سیترولین است، اسید آمینه ای که ممکن است سطح اکسید نیتریک را در بدن شما افزایش دهد. اکسید نیتریک به انبساط عروق خونی شما کمک می کند که فشار خون را کاهش می دهد. سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه برای سلامت قلب شامل منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های A، B6 و C هستند.

ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است. ترکیبی از آنتی اکسیدان ها، لیکوپن و ویتامین C موجود در هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو کمک کند.

در یک مطالعه، موش‌هایی که پودر هندوانه را برای مکمل رژیم غذایی ناسالم تغذیه کردند، نسبت به گروه کنترل، استرس اکسیداتیو کمتر و سطوح پایین‌تری از پروتئین واکنش‌گر C نشانگر التهابی داشتند. علاوه بر این، یک مطالعه 8 هفته‌ای به 31 فرد مبتلا به چاقی و نشانگرهای التهابی بالا 500 میلی‌گرم در ساعت داده شد.

ممکن است درد عضلانی را تسکین دهد

سیترولین، یک آمینو اسید موجود در هندوانه، ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و درد عضلانی را کاهش دهد. به عنوان مکمل نیز موجود است. یک بررسی نشان داد که مصرف منظم سیترولین به مدت حداقل 7 روز، عملکرد هوازی را با افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن بهبود می بخشد.

این ترکیب به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند تا قلب شما برای پمپاژ خون در بدن شما به سختی کار کند. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که خود هندوانه – نه فقط سیترولین – ممکن است به بدن شما بعد از ورزش کمک کند. یک مطالعه قدیمی به ورزشکاران آب هندوانه ساده، آب هندوانه مخلوط با سیترولین یا یک نوشیدنی کنترلی داد. هر دو نوشیدنی هندوانه نسبت به نوشیدنی شاهد منجر به درد کمتر عضلانی و بهبود سریع‌تر ضربان قلب شدند.

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...