وبلاگ

حقایق تغذیه ای گوجه فرنگی

حقایق تغذیه ای گوجه فرنگی : گوجه فرنگی کالری کمی دارد و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C و پتاسیم را فراهم می کند. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند – یکی به نام لیکوپن که مسئول رنگ مشخصه گوجه فرنگی است، با فواید متعددی مانند کاهش خطر بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است.

فواید

تحقیقات نشان می دهد که گوجه فرنگی در اشکال مختلف – تازه، پخته شده و به صورت آب میوه – به محافظت در برابر بیماری های مزمن کمک می کند و از یک سبک زندگی فعال بدنی حمایت می کند.

ممکن است به محافظت از سلامت مغز کمک کند

پدر آمریکا، 10 درصد از بزرگسالان 65 ساله یا بالاتر مبتلا به آلزایمر هستند. این بیماری – که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد – نوعی زوال عقل است که درمانی ندارد و با گذشت زمان بدتر می شود.

در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین گوجه‌فرنگی و AD مورد نیاز است، مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی، مانند لیکوپن، ممکن است از بیماری‌های عصبی مانند AD محافظت کنند. یک مطالعه نشان داد که طی چهار سال، کاهش آهسته‌تری در عملکرد شناختی در میان شرکت‌کنندگان 70 ساله یا بالاتر که مصرف لیکوپن بالایی داشتند، مشاهده شد.

برای درک بهتر ارتباط واقعی بین فواید محافظتی بالقوه گوجه فرنگی و بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون، تحقیقات بیشتری روی انسان ها، به ویژه در بزرگسالان 60 تا 65 ساله لازم است.

ممکن است به مبارزه با سندرم متابولیک کمک کند

سندرم متابولیک گروهی از شرایط است که خطر بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی سلامتی را افزایش می دهد. این شامل داشتن سه یا چند مورد از شرایط زیر است:

حقایق تغذیه ای گوجه فرنگی

یک خط کمر بزرگ
فشار خون بالا
قند خون بالا
تری گلیسیرید یا چربی خون بالا
کلسترول “خوب” HDL پایین

از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر مبتلا به سندرم متابولیک است. محققان می گویند که وضعیت لیکوپن – به معنای مقدار لیکوپن در خون – یا مصرف لیکوپن ممکن است با تغییرات مطلوب در اجزای سندرم متابولیک مرتبط باشد. 7 و گوجه فرنگی یکی از عوامل اصلی لیکوپن.8

حقایق تغذیه ای گوجه فرنگی : برای یک مطالعه کوچک، 15 شرکت‌کننده آب گوجه‌فرنگی را یک بار در روز چهار بار در هفته به مدت دو ماه بدون مقدار مشخص می‌نوشیدند. علیرغم فقدان بخش استاندارد شده آب میوه، این گروه کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL “بد”، افزایش کلسترول HDL “خوب” و بهبود سطح انسولین ناشتا را تجربه کردند.

به محافظت از سلامت قلب کمک می کند

رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی با کاهش خطر بیماری قلبی، که علت اصلی مرگ بزرگسالان در ایالات متحده است، مرتبط است.105 یک بررسی از 25 مطالعه منتشر شده قبلی گزارش داد که مصرف زیاد لیکوپن و همچنین سطوح بالای خون آنتی اکسیدان – خطر بیماری قلبی را 14٪ کاهش می دهد

مطالعه دیگری روی افراد سالم به تأثیر یک دوز گوجه فرنگی خام، سس گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی به همراه روغن زیتون بر روی اندازه گیری های مربوط به خطر بیماری قلبی پرداخت. هر سه دوز باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون – نوعی چربی در خون شما – و افزایش کلسترول HDL و سطوح ضد التهابی شد. سس گوجه فرنگی به اضافه روغن زیتون بیشترین تأثیر را داشت، احتمالاً به این دلیل که روغن زیتون جذب لیکوپن را افزایش می داد.

ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند

مایعات و فیبر ناکافی می تواند باعث یبوست شود. 11 گوجه فرنگی هر دو ماده مغذی را فراهم می کند، یک گوجه فرنگی کامل حاوی بیش از چهار اونس مایع و یک و نیم گرم فیبر است.

محتوای آب و فیبرهای غذایی موجود در گوجه فرنگی برای حمایت از هیدراتاسیون و حرکات روده سالم شناخته شده است. گوجه فرنگی منبع مهمی از فیبرهای غذایی محلول و نامحلول است. فیبر محلول در طول هضم، آب را برای ایجاد بافتی ژل مانند حفظ می کند، در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می دهد. هر دوی این تغییرات ضایعاتی را تشکیل می‌دهند که راحت‌تر دفع می‌شوند. به طور خاص، الیاف سلولز، همی سلولز و پکتین موجود در گوجه‌فرنگی به هضم در روده بزرگ مقاوم هستند و به تشکیل مدفوع سالم کمک می‌کنند.

ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند

در میان بزرگسالان ایالات متحده، 14.7٪ مبتلا به دیابت نوع 2 و 38٪ مبتلا به پیش دیابت هستند، زمانی که سطح قند خون بسیار بالا است اما هنوز آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود.15 برخی تحقیقات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن به پیشگیری کمک می کند. از دیابت نوع 2 این به دلیل توانایی آن در محافظت از سلول ها در برابر آسیب، کاهش التهاب و تقویت مکانیسم های دفاعی بدن است. فیبر گوجه فرنگی همچنین می تواند به محافظت در برابر دیابت کمک کند. (منبع)

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا : این دستور تهیه کرم کاتالانا...
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین : این دستور...
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ : به دنبال دستور پخت...
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی : از این توریها برای...
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...