وبلاگ

درباره گلوتن چه میدانید

درباره گلوتن چه میدانید : گلوتن به پوسته پیتزا خاصیت کشسانی می دهد و به نان جویدن رضایت بخشی می دهد. اما رژیم گیرندگان نیز آن را اهریمنی می‌کنند و به طرز تاسف‌باری سوءتفاهم می‌کنند. این روزها، مردم به اشتباه از «من گلوتن را حذف می‌کنم» به عنوان مخفف «من سالم غذا می‌خورم» استفاده می‌کنند. در اینجا برخی از بزرگترین افسانه ها و حقایق در مورد گلوتن آورده شده است، بنابراین شما می توانید بفهمید چه چیزی برای شما مناسب است.

افسانه: حذف گلوتن به معنای حذف کربوهیدرات است.

واقعیت: همه کربوهیدرات ها حاوی گلوتن نیستند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و غلات مرتبط مانند اسپلد و فارو یافت می شود. بسیاری از غذاهای غلات دیگر مانند برنج، جو و کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن هستند. غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند میوه، ماست ساده و سبزیجاتی مانند سیب زمینی و ذرت نیز به طور طبیعی حاوی گلوتن نیستند.

افسانه: همه باید گلوتن را حذف کنند.

واقعیت: قطع دائمی گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، یک اختلال خود ایمنی که هنگام خوردن گلوتن باعث آسیب به دیواره های روده کوچک می شود، ضروری است. سلیاک ممکن است باعث علائمی مانند اسهال و گاز شود. همچنین می تواند کاملاً بدون علامت باشد. این آسیب در توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی از غذا اختلال ایجاد می کند، به این معنی که در صورت عدم درمان می تواند منجر به شرایطی مانند کم خونی، پوکی استخوان و دیابت شود. اگر سابقه خانوادگی داشته باشید، خطر ابتلا به سلیاک بیشتر است. این بیماری در میان افراد دارای میراث اروپایی رایج تر است، اگرچه هر کسی می تواند آن را دریافت کند.

افسانه: محصولات بدون گلوتن سالم تر هستند.

 

واقعیت: این مفید است که محصولات مخصوص بدون گلوتن در حال حاضر به طور گسترده در دسترس هستند. اما فقط به این دلیل که چیزی برچسب “بدون گلوتن” دارد به این معنی نیست که سالم و مغذی است. گاهی اوقات از آن به عنوان یک ترفند بازاریابی استفاده می شود، مانند زمانی که برای نوشابه و چیپس ذرت استفاده می شود. محصولات غلات بدون گلوتن مانند نان ممکن است فیبر کمتری داشته باشند، زیرا اغلب با آرد برنج تهیه می شوند. آنها همچنین ممکن است فاقد غنی سازی با آهن و اسید فولیک باشند که محصولات غلات معمولی دارند. این اقلام گاهی گرانتر هستند، بنابراین اگر به آنها نیاز ندارید، ممکن است بخواهید پول خود را پس انداز کنید.

باور غلط: رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن کمک کند.

واقعیت: حذف غذاهایی مانند پیتزا، نان، پاستا، کیک و کلوچه ممکن است منجر به کاهش وزن شود زیرا دسته‌های زیادی از غذاها را حذف می‌کنید. اما اکثر مردم آن غذاها را با نسخه‌های بدون گلوتن جایگزین می‌کنند – و در برخی موارد، این تعویض‌ها ممکن است کالری بیشتری داشته باشند. این به این دلیل است که تولید کنندگان اغلب نشاسته، چربی و شکر اضافی را برای کمک به طعم و بافت اضافه می کنند.

افسانه: اگر فکر می کنید به بیماری سلیاک مبتلا هستید، باید گلوتن را حذف کنید.

درباره گلوتن چه میدانید : واقعیت: برای تشخیص بیماری سلیاک، پزشک می‌تواند آزمایش خون برای جستجوی آنتی‌بادی‌های خاص و بیوپسی روده برای بررسی آسیب به شما بدهد. اما قبل از انجام این آزمایشات نباید گلوتن را قطع کنید. که می تواند نتایج را منحرف کند و منجر به منفی کاذب شود. اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شد، باید از مصرف گلوتن خودداری کنید و همه برچسب‌ها را برای گندم، جو و چاودار بررسی کنید. عبارت “حاوی” را نیز بررسی کنید: غلات حاوی گلوتن در برخی مواد غذایی مانند نشاسته استفاده می شود. به دنبال جو دو سر با برچسب بدون گلوتن باشید – برخی از مارک ها ممکن است در طول پردازش با گلوتن تماس بگیرند. در مورد داروهایی که مصرف می کنید از داروساز خود سوال کنید. برخی از آن ها از گندم یا جو تهیه می شوند.

به خاطر داشته باشید که اگر آزمایشات سلیاک شما منفی است، اما هنوز فکر می کنید گلوتن یک مشکل است، ممکن است چیزی به نام حساسیت به گلوتن غیر سلیاک داشته باشید. ممکن است آسیب روده ای نداشته باشید، اما همچنان ممکن است علائمی مانند درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و حتی خستگی و مه مغزی بعد از خوردن گلوتن داشته باشید. هیچ آزمایشی برای حساسیت به گلوتن وجود ندارد، اما خلاص شدن از شر گلوتن برای چند هفته و ردیابی علائم به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا بدون آن احساس بهتری دارید یا خیر. (منبع)

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

املت اسپانیایی
طرز تهیه املت اسپانیایی
طرز تهیه املت اسپانیایی : این املت اسپانیایی را درست...
طرز تهیه قهوه اسپانیایی
طرز تهیه قهوه اسپانیایی
طرز تهیه قهوه اسپانیایی : آیا می خواهید در مورد فرهنگ...
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی : این دستور العمل را برای...
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی : این دستور پخت ماهی...
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا : این دستور تهیه کرم کاتالانا...
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین : این دستور...
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ : به دنبال دستور پخت...
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی : از این توریها برای...
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...