وبلاگ

جایگزین های شکر

جایگزین های شکر : جایگزین های شکر مواد شیمیایی یا گیاهی هستند که برای شیرین کردن یا افزایش طعم غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند. ممکن است شنیده باشید که آنها را “شیرین کننده های مصنوعی” یا “شیرین کننده های بدون کالری” می نامند. آنها را می توان به عنوان یک شیرین کننده رومیزی (به عنوان مثال، برای شیرین کردن یک لیوان چای سرد) و/یا به عنوان یک عنصر در غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده استفاده کرد.

اکثر جایگزین های شکر چندین برابر شیرین تر از شکر هستند. مقدار کمتری از این جایگزین های شکر برای ایجاد همان میزان شیرینی لازم است. برخی از جایگزین های شکر کالری کمی دارند. برخی دیگر کالری کمی دارند یا اصلاً کالری ندارند.

جایگزین های شکر به عنوان افزودنی های غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم می شود. این بدان معناست که FDA شواهد علمی را بررسی می کند تا مطمئن شود که جایگزین شکر قبل از استفاده در غذاها و نوشیدنی ها بی خطر است.

مسیر بهبود سلامت

جایگزین های شکر بدون افزودن کالری قند، شیرینی و طعم غذا را افزایش می دهند. بر خلاف شکر، آنها به پوسیدگی دندان کمک نمی کنند. اکثر آنها سطح قند خون را افزایش نمی دهند. اگر دیابت دارید و باید مراقب میزان مصرف شکر باشید، این ممکن است مفید باشد.

اگر می‌خواهید میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنید، جایگزین‌های شکر نیز ممکن است مفید باشند. آنها در اکثر غذاها و نوشیدنی های “سبک”، “کالری کاهش یافته” و “بدون قند” و نوشیدنی های موجود امروزی یافت می شوند. اگرچه جایگزین های شکر کالری کمتری نسبت به شکر دارند، اما بهتر است آنها را محدود کنید و روی انتخاب های غذایی سالم تمرکز کنید. میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل بهترین منابع تغذیه برای بدن شما هستند.

چگونه می توانم بفهمم که یک غذا یا نوشیدنی حاوی جایگزین قند است؟
جایگزین های شکر در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده از جمله محصولات پخته شده، نوشابه ها، مخلوط نوشیدنی های پودری، آب نبات، پودینگ، غذاهای کنسرو شده، ژله ها و محصولات لبنی استفاده می شود. لیست مواد تشکیل دهنده روی برچسب حقایق تغذیه را برای نام جایگزین های قند بررسی کنید. این لیست مواد تشکیل دهنده را به ترتیب نزولی بر حسب وزن نشان می دهد. اگر خودتان یک جایگزین شکر اضافه نکنید، اغلب دشوار است که بدانید دقیقاً یک غذا یا نوشیدنی حاوی چه مقدار از آن است.

چه جایگزین های قند/شیرین کننده های مصنوعی مورد تایید FDA هستند؟
جایگزین های قند زیر به عنوان افزودنی های غذایی در ایالات متحده مورد تایید FDA هستند:

جایگزین های شکر

Acesulfame K (نام های تجاری: Sunett و Sweet One)

Advantame
آسپارتام (نام های تجاری: Equal و NutraSweet Natural)
Neotame (نام تجاری: Newtame)
ساخارین (نام های تجاری: Sweet ‘N Low and Sugar Twin)
سوکرالوز (نام تجاری: Splenda)
طبق گفته FDA، برخی از جایگزین های شکر به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شوند. این بدان معنی است که آنها نیازی به تأیید FDA ندارند زیرا کارشناسان واجد شرایط توافق دارند که شواهد علمی نشان می دهد که این محصولات برای استفاده در غذاها و نوشیدنی ها بی خطر هستند. جایگزین‌های شکر در این دسته شامل عصاره‌های استویا با تصفیه بالا به نام گلیکوزید استویول (دو نام تجاری: Pure Via و Truvia) و عصاره‌های میوه راهب (دو نام تجاری Monk Fruit in the Raw و PureLo) می‌شوند.

قند الکل ها دسته دیگری از شیرین کننده ها هستند که می توانند به عنوان جایگزین شکر استفاده شوند. به عنوان مثال می توان به مانیتول، سوربیتول و زایلیتول اشاره کرد. FDA تشخیص داده است که الکل های قندی به طور کلی برای استفاده در غذاها و نوشیدنی ها بی خطر هستند.

آسپارتام

آسپارتام یک جایگزین رایج قند کم کالری است. این ترکیبی از 2 اسید آمینه است: اسید آسپارتیک و فنیل آلانین. حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است. می توان آن را در هزاران غذا و نوشیدنی فرآوری شده یافت. محصولات حاوی آسپارتام عبارتند از: ماست، دسرهای یخ زده، پودینگ، مخلوط دسر خشک، آدامس و نوشابه.

به عنوان شیرین کننده رومیزی استفاده می شود. همچنین در برخی از داروها (به عنوان مثال، قطره سرفه) و ویتامین ها یافت می شود. هنگام پخت نان نباید از آسپارتام به عنوان جایگزین شکر استفاده شود. وقتی گرم می شود طعم شیرین خود را از دست می دهد.

آیا آسپارتام بی خطر است؟

آسپارتام یکی از جایگزین های شکر است که در ایالات متحده بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است. بیش از 100 مطالعه ایمنی آن را بررسی کرده اند. از سال 1981 توسط FDA به عنوان یک افزودنی غذایی تایید شده است.

افرادی که بیماری نادری به نام فنیل کتونوری (PKU) دارند، نباید آسپارتام مصرف کنند. به این دلیل که بدن آنها قادر به متابولیسم (فرآوری) فنیل آلانین، که یکی از اسیدهای آمینه موجود در آسپارتام است، نیست. (منبع)

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

املت اسپانیایی
طرز تهیه املت اسپانیایی
طرز تهیه املت اسپانیایی : این املت اسپانیایی را درست...
طرز تهیه قهوه اسپانیایی
طرز تهیه قهوه اسپانیایی
طرز تهیه قهوه اسپانیایی : آیا می خواهید در مورد فرهنگ...
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی
طرز تهیه نیمرو اسپانیایی : این دستور العمل را برای...
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی
طرز تهیه ماهی خال خالی اسپانیایی : این دستور پخت ماهی...
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا : این دستور تهیه کرم کاتالانا...
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین : این دستور...
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ : به دنبال دستور پخت...
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی : از این توریها برای...
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...