وبلاگ

تفاوت پلو و چلو در چیست ؟

در این مطلب می خواهیم تفاوت پلو و چلو را بررسی کنیم و روش پخت هرکدام رو برای شما عزیزان قرار دهیم. برنج یکی از غلات اصلی محسوب می شود که می توان با استفاده از آن غذاهای لذیذی رو طبخ کرد اما پخت برنج به دو شیوه صورت میگیرد.

با بررسی های انجام شده مشخص شد ایرانی ها حداقل دو الی سه وعده برنج در روز مصرف می کنند البته در بخش استان های شمالی (گیلان و مازندران) میزان مصرف برنج در روز 3 وعده است و به طور میانگین در کشور یک وعده می باشد.

تفاوت پلو و چلو

معمولاً برنج به دو صورت  چلویی یا پلویی تهیه می‌شود. پلو و چلو در واقع دو شیوه متفاوت از پخت برنج است. در ادامه به بررسی و تفاوت برنج پلویی و چلویی می‌پردازیم و همچنین درباره پختن آن‌ها تفاوت‌ها و نکاتی را بررسی خواهیم کرد:

پلو چیست ؟

برنجی که به صورت پلویی پخته می‌شود. موقع دم کردن آن مواد دیگری مانند لوبیا سبز، عدس، هویج، ماش، کشمش و… را به آن افزوده می شود، تا طعم لذیذتری داشته باشد. برنج پلو را مانند چلو به همراه انواع کباب‌ یا خورش سرو نمی‌کنند. شما می‌توانید پلو را در کنار خوراکی‌ هایی همچون ترشی، ماست، پیاز و سبزی خام سرو کنید. اگر بخواهیم تعدادی از پلوهای معروف ایرانی را نام ببریم باید به؛ استانبولی پلو،دمی گوجه، باقالی پلو، کلم پلو، اشاره کرد.

خلاصه

پلو به برنجی گفته می شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات آن را مخلوط کرده و می پزند.

برای مطالعه بیشتر ( لیست غذاهای سنتی ایرانی )

چلو چیست ؟

در این شیوه پختن برنج به صورت چلویی، هیچ‌ گونه ماده اضافی به برنج اضافه نمی‌ کنند و برنج را صرفا به صورت ساده و سفید رنگ می‌پزند. البته در شیوه چلویی به دو صورت برنج پخته می‌شود، یک به صورت کته‌ ای یا دمی و دیگری به صورت آبکش است.

خلاصه

چلو یا خشکه برنج به برنجی می گویند که پس از آبکش کردن آن را دم کرده و پس از دم با کباب یا خورش می خورند. در چلو برنج خالص با روغن یا کره پخته می شود.

تفاوت چلو و پلو

 فرق اصلی چلو با پلو چیه ؟

تنها فرق آنها همانطور که از متن بالا می توان برداشت کرد به نحوه یا شیوی پخت آن بر می گردد فرق اصلی چلو با پلو در متریالی است که در هنگام پخت به آن اضافه یا کم می شود.

کترینگ ها و تهیه غذا ها معمولا غذای خود را به صورت چلو و پلو بسته به سفارش مشتری تهیه و تولید می کنند. تولید غذا در حیطه ناهار سازمانی و شرکتی با تهیه در خانه و تهیه غذا بسیار تفاوت دارد. عمده دلیل این موضوع بر می گردد به میزان پخت و سرو آن، در کترینگ های صنعتی غذا برای تعداد افراد مشخص (3000 الی 10000 نفر) تهیه می شود ولی در تهیه غذا ها معمولا این عدد بین 200 الی 500 نفر در بهترین حالت خودش است.

 

 

موفق و پیروز باشید.

طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا
طرز تهیه کرما کاتالانا : این دستور تهیه کرم کاتالانا...
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین
طرز تهیه فلن اسپانیایی با پرتقال و دارچین : این دستور...
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ
طرز تهیه چورو با سس شکلات داغ : به دنبال دستور پخت...
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی
طرز تهیه دسر توریجاس اسپانیایی : از این توریها برای...
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...