وبلاگ

رژیم پالئو چیست؟

رژیم پالئو چیست؟ رژیم غذایی محبوب دوران پارینه سنگی یا رژیم سرخپوشان بر این ایده متمرکز است که خوردن مانند اجداد ما با ژنتیک ما همسو بوده و سلامتی را ارتقا می دهد. همچنین به عنوان غارنشین، عصر حجر، یا رژیم غذایی استیک و بیکن نیز شناخته می شود. انتخاب های غذایی افراد رژیم سرخپوشان محدود به مواردی است که می توان در دوران ماقبل تاریخ شکار، ماهیگیری یا جمع آوری کرد مانند گوشت، ماهی و سبزیجات.

نظریه این است که افزایش بیماری های مزمن در جامعه مدرن ناشی از انقلاب کشاورزی است. این نشان می دهد که افزودن غلات، حبوبات، و لبنیات به وعده های غذایی ممکن است منجر به مجموعه ای از بیماری ها و شرایط مزمن شود – از چاقی تا آلرژی.

متخصصان تغذیه در UC Davis Health به برخی از سوالات شما در مورد رژیم غذایی پالئو پاسخ می دهند.

رژیم پالئو چیست؟

آیا رژیم پالئو سالم است؟
مطالعات طولانی مدت اطلاعات زیادی در مورد اینکه رژیم سرخپوشان چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد ارائه نمی دهد. با این حال، رژیم غذایی این پتانسیل را دارد که یک روش تغذیه سالم باشد. رژیم معمولی پالئو بر روی گوشت و ماهی پرورش یافته طبیعی و همچنین سبزیجات و میوه ها تمرکز دارد. این امر به اجتناب از محصولات لبنی و غلات کمک می کند.

این رژیم غذایی می تواند شما را در معرض خطر کمبود کلسیم و ویتامین D قرار دهد که برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند. در عین حال، ممکن است به دلیل مصرف زیاد گوشت، چربی و پروتئین اشباع شده بسیار بالاتر از حد توصیه شده مصرف کنید. این می تواند باعث افزایش خطر بیماری های کلیوی و قلبی و برخی سرطان ها شود.

آیا واقعاً مردم غارها بیشتر گوشت می خوردند؟
مردمی که در دوره پارینه سنگی زندگی می کردند، یا «مردم غارنشین»، هر آنچه را که اطرافشان به آنها پیشنهاد می کرد، می خوردند. وقتی در محاصره ماهی یا موجودات دریایی بودند، این همان چیزی است که می خوردند. در زیستگاه های گرمسیری، مردم از انواع غذاهای گیاهی و حیوانی استفاده می کردند. نامیدن رژیمی که عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است “رژیم پالئو” دقیق نیست. همچنین، افرادی که در زمان‌های قبل زندگی می‌کردند به سادگی به سنی که بیماری‌های مزمن معمولاً ظهور می‌کردند، زندگی نمی‌کردند.

رژیم پالئو نیازمند محدود کردن کربوهیدرات ها و لبنیات است. آیا این چیز خوبی نیست؟
ما به کربوهیدرات ها، به خصوص کربوهیدرات های پیچیده نیاز داریم. غلات کامل، میوه ها و سبزیجات سوخت های مهمی برای عملکرد مغز و عضلات هستند. اما بیشتر ما می توانیم و باید کربوهیدرات های تصفیه شده کمتری مانند دسرها، چیپس ها و نوشیدنی های شیرین مصرف کنیم. همه اینها مواد و کالری غیر ضروری را بدون بهره مندی از فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی اضافه می کنند. غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب فقط برای اینکه در برچسب های غذایی سالم به نظر برسند غنی می شوند.

اگر مصرف لبنیات به طور قابل توجهی محدود شود و با سایر منابع غذایی کلسیم جایگزین نشود، ممکن است به مکمل های کلسیم و ویتامین D نیاز باشد. طرفداران رژیم غذایی پالئو اغلب می گویند لبنیات باعث التهاب می شود. با این حال، برخی تحقیقات خلاف این را نشان می دهد: مصرف لبنیات کم چرب نشانگرهای التهابی در خون را کاهش می دهد.

برخی از مزایای رژیم پالئو چیست؟
یک برنامه غذایی پالئو که سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است در حالی که کربوهیدرات های ساده، سدیم و قند کمی دارد، می تواند یک برنامه غذایی سالم باشد. این بر غذاهای محلی، پایدار، ارگانیک و غیر GMO و گزینه‌های گوشتی که با علف تغذیه می‌شود، تاکید دارد. از غذاهایی که بسیار فرآوری شده یا دارای مواد و رنگ های مصنوعی هستند، جلوگیری می کند.

یک برنامه غذایی سرخپوشان غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند به شما در دستیابی به اکثر مواد مغذی مورد نیاز کمک کند. ممکن است باعث کاهش وزن شود و حداقل در کوتاه مدت، قند خون و پروفایل چربی را بهبود بخشد.

خطرات سلامتی ناشی از رژیم سرخپوشان چیست؟
رژیم پالئو چیست؟ برای اکثر مردم، متعهد ماندن به رژیم غذایی که بیش از حد محدود کننده یک یا چند دسته غذایی است، بسیار دشوار است. به همین دلیل، رژیم پالئو برای کاهش وزن مداوم موثر نیست.
از نظر سلامت کلی، رژیم سرخپوشان به دلیل افزایش دریافت پروتئین از منابع غذایی حیوانی، سرشار از چربی های اشباع شده است. با گذشت زمان، افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، می توانند افزایش کلسترول، به ویژه کلسترول کمتر سالم را مشاهده کنند. این می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

دریافت نکردن کلسیم کافی خطر پوکی استخوان، راشیتیسم و شکستگی استخوان را افزایش می دهد. ادامه مصرف کم کربوهیدرات ممکن است منجر به استفاده بیش از حد از چربی برای انرژی یا کتوز شود. توصیه می شود اگر می خواهید رژیم سرخپوشان را انجام دهید، به خصوص کسانی که بیماری قلبی، کلیوی، کبدی یا پانکراس دارند، با پزشک یا متخصص تغذیه خود کار کنید. همچنین اگر علاقه مند به امتحان نسخه بسیار کم کربوهیدرات رژیم پالئو هستید، باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. (منبع)

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...