وبلاگ

فواید غذایی شلغم

فواید غذایی شلغم : شلغم (Brassicarapa) یک سبزی ریشه ای و عضوی از خانواده چلیپایی ها است، همراه با سبزیجات دیگری مانند بوک چوی، کلم بروکسل و کلم پیچ. آنها یکی از مهم ترین محصولات گیاهی جهان هستند، زیرا از آنها برای تغذیه انسان و گاو استفاده می شود.

رایج ترین انواع شلغم از بیرون ارغوانی، قرمز یا سبز است و دارای پیازی با گوشت سفید – که به آن ریشه یا اندام ذخیره هم می گویند – که بالای سطح زمین رشد می کند و پوستی صاف و بدون زخم یا ریشه های جانبی دارد.

هم ریشه و هم برگ‌های آن‌ها که به عنوان سبزی شلغم نیز شناخته می‌شوند، برای خوردن بی‌خطر هستند و مانند اکثر سبزیجات چلیپایی، به‌خاطر اثرات سلامتی‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند. این مقاله به بررسی شلغم، از جمله محتوای تغذیه‌ای و فواید سلامتی آن می‌پردازد.

تغذیه شلغم

شلغم مشخصات غذایی عالی دارد. مانند سایر سبزیجات چلیپایی، کالری کمی دارند اما حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. یک پیمانه (130 گرم) شلغم خام مکعبی شده حاوی :

  • کالری: 36
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین C: 30 درصد از ارزش روزانه (DV)
  • فولات: 5 درصد از DV
  • فسفر: 3 درصد از DV
  • کلسیم: 3٪ از DV

با این وجود، برگ‌ها حاوی مقادیر بیشتری از مواد مغذی هستند، با 1 فنجان (55 گرم) سبزی شلغم خرد شده :

  • کالری: 18
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین K: 115٪ از DV
  • ویتامین C: 37٪ از DV
  • پروویتامین A: 35 درصد از DV
  • فولات: 27 درصد از DV
  • کلسیم: 8 درصد DV

فواید غذایی شلغم

فواید غذایی شلغم : هم ریشه ها و هم برگ ها منابع بسیار خوبی از ویتامین C هستند که از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند زمانی که سطح این مولکول ها در بدن بیش از حد بالا می رود.

این ماده مغذی همچنین جذب آهن را بهبود می بخشد و به تنظیم کلسترول خون کمک می کند، از جمله مزایای سلامتی دیگر . علاوه بر این، سبزی شلغم سرشار از ویتامین های محلول در چربی K و A است، نوعی که وقتی با چربی مصرف شود، بدن شما آن را بهتر جذب می کند.

ویتامین K به عنوان یک عامل لخته کننده نقش اساسی دارد، به این معنی که به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند. بعلاوه، ویتامین A برای سلامت چشم، پوست و ریه حیاتی است. علاوه بر این، برگ ها حاوی مقادیر بالایی فولات هستند که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به جلوگیری از بی نظمی های رشدی در جنین ها کمک می کند.

خلاصه

هم شلغم و هم شلغم بیش از 30 درصد از ویتامین C را تامین می کنند. علاوه بر این، سبزی ها منبع عالی فولات، ویتامین K و پروویتامین A هستند.

فواید شلغم برای سلامتی

شلغم – و سبزی شلغم – به دلیل ترکیبات تغذیه‌ای‌شان، اثرات سلامتی زیادی دارند.

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

شلغم حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید است که با خواص مبارزه با سرطان مرتبط است. شلغم علاوه بر محتوای بالای ویتامین C خود، که ممکن است به جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کند، سرشار از گلوکوزینولات است. گلوکوزینولات ها گروهی از ترکیبات گیاهی فعال زیستی هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی را نیز ارائه می دهند، به این معنی که اثرات تحریک کننده سرطان ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

مطالعات متعدد مصرف بالاتر گلوکوزینولات ها را با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان های ریه، کولون و رکتوم مرتبط دانسته اند. علاوه بر این، شلغم حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها – عمدتاً آنتوسیانین ها – نوع دیگری از آنتی اکسیدان با اثرات ضد سرطانی اثبات شده است.

آنتوسیانین ها در میوه ها و سبزیجات آبی و بنفش مانند شلغم وجود دارند و خوردن آنها با میزان کمتر بیماری های مزمن و دژنراتیو مرتبط است.

ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند

مدیریت قند خون برای سلامتی بسیار مهم است، به ویژه برای کسانی که دیابت دارند، و مطالعات حیوانی نشان می دهد که شلغم ممکن است اثرات ضد دیابتی داشته باشد.

یک مطالعه 9 ماهه بر روی موش‌هایی که رژیم غذایی قند بالایی داشتند نشان داد که درمان با 45 میلی‌گرم عصاره شلغم به ازای هر پوند (100 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) از وزن بدن، در مقایسه با گروه کنترل، سطح قند خون را کاهش داده و سطح انسولین را افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که این عصاره به اصلاح سایر اختلالات متابولیک مرتبط با دیابت، مانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا کمک می کند. نتایج مشابهی پس از آزمایش اثرات ضد دیابتی سبزی شلغم بدست آمد.

یک مطالعه 28 روزه بر روی موش‌های دیابتی مشاهده کرد که آن‌هایی که روزانه 90 تا 180 میلی‌گرم عصاره برگ شلغم در هر پوند (200 تا 400 میلی‌گرم در کیلوگرم) تغذیه می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی قند خون و همچنین کاهش کل و LDL (بد) داشتند. ) سطح کلسترول. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...