وبلاگ

انواع رژیم غذایی وگان

انواع رژیم غذایی وگان : توجه به این نکته مهم است که وگان لزوماً به معنای سالم نیست. کیفیت رژیم وگان به غذاهایی که آن را تشکیل می دهند بستگی دارد. بنابراین، برخی از رژیم‌های غذایی وگان می‌توانند مزایای سلامتی زیادی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشند.

در اینجا چند زیرمجموعه از رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد که در طی دو سال گذشته در عمل بالینی خود با آنها مواجه شده ام:

  • گیاهخواران رژیمی این اصطلاح که اغلب به جای “گیاه خواران” استفاده می شود، به کسانی اطلاق می شود که از محصولات حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند اما همچنان از آنها در سایر محصولات مانند لباس و لوازم آرایشی استفاده می کنند.
  • گیاهخواران با غذای کامل این افراد رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها را ترجیح می دهند.
  • وگان های “غذای ناسالم”. برخی افراد به شدت به غذاهای گیاهی فرآوری شده مانند گوشت های وگان، سیب زمینی سرخ شده، شام های یخ زده و دسرها، از جمله کلوچه های Oreo و بستنی های غیر لبنی متکی هستند.
  • وگان های خام. این گروه فقط غذاهایی را می خورند که خام یا پخته شده در دمای کمتر از 118 درجه فارنهایت (48 درجه سانتیگراد) باشند.
  • وگان های کم چرب خام. این زیرمجموعه که به عنوان میوه‌خواران نیز شناخته می‌شود، غذاهای پرچرب مانند آجیل، آووکادو و نارگیل را محدود می‌کند، در عوض عمدتا به میوه‌ها تکیه می‌کند. آنها ممکن است گهگاه مقادیر کمی از گیاهان دیگر را بخورند.

انواع رژیم غذایی وگان

رژیم‌های وگان با مواد غذایی کامل، فواید سلامتی بسیار خوبی دارند. اگر علاقه مند به امتحان یک رژیم غذایی گیاهی هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید.

خلاصه

انواع این الگوی غذایی شامل رژیم غذایی، غذای کامل، “غذای ناسالم”، غذای خام و وگانیسم با غذای خام کم چرب است. فواید سلامتی (یا عدم وجود آن) رژیم گیاهخواری به غذاهایی که آن را تشکیل می دهند بستگی دارد.

گیاهخواران چه می خورند؟

در اینجا برخی از غذاهای ضروری که افراد دارای رژیم گیاهخواری تمایل به خوردن و اجتناب از آنها دارند، آورده شده است.

غذاهایی که گیاهخواران می خورند

اجتناب از محصولات حیوانی شما را به خوردن سالاد و توفو به تنهایی محدود نمی کند. طیف گسترده ای از غذاهای خوشمزه وجود دارد که می توانید در رژیم گیاهخواری بخورید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • لوبیا، نخود و عدس: مانند عدس قرمز، قهوه ای یا سبز؛ نخود؛ نخود خرد شده؛ نخود سیاه چشم؛ لوبیا سیاه؛ لوبیا سفید؛ و لوبیا چشم بلبلی
  • محصولات سویا: مانند شیر سویا غنی شده، دانه های سویا و محصولات ساخته شده از آنها مانند توفو، تمپه و ناتو.
  • آجیل: مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و کره آنها
  • دانه ها: مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد و کره آنها، و همچنین دانه کتان، دانه شاهدانه و دانه چیا.
  • غلات کامل: مانند کینوا، گندم کامل، جو سبوس دار، و برنج قهوه ای یا وحشی غلات کامل، و همچنین محصولات تهیه شده از این غذاها، مانند نان سبوس دار، کراکر و پاستا.
  • سبزیجات نشاسته ای: مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، کدو حلوایی، چغندر و شلغم
  • سبزیجات غیر نشاسته ای: مانند کلم بروکلی، کلم، مارچوبه، تربچه، و سبزیجات برگ دار. اینها ممکن است خام، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره شده باشند
  • میوه ها: مانند سیب، گلابی، موز، توت، انبه، آناناس، پرتقال و نارنگی؛ اینها را می توان تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره خریداری کرد
  • سایر غذاهای گیاهی: مانند جلبک، مخمر مغذی، شیر و ماست گیاهی غنی شده و شربت افرا

این احتمال وجود دارد که بسیاری از غذاهایی که در حال حاضر از آنها لذت می برید یا قبلاً گیاهخوار هستند یا می توان با چند تنظیم ساده آنها را وگان کرد. به عنوان مثال، می توانید غذاهای اصلی مبتنی بر گوشت را با وعده های غذایی حاوی لوبیا، نخود، عدس، توفو، تمپه، آجیل یا دانه ها تعویض کنید.

علاوه بر این، می‌توانید محصولات لبنی را با شیرهای گیاهی، تخم‌مرغ‌های همزده با توفوی همزده، عسل را با شیرین‌کننده‌های گیاهی مانند ملاس یا شربت افرا و تخم‌مرغ خام را با دانه‌های کتان یا چیا جایگزین کنید. همچنین می‌توانید از میان مجموعه‌های رو به رشد محصولات وگان آماده، از جمله گوشت‌های گیاهی، پنیرهای گیاهی، و دسرهای گیاهی انتخاب کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است این موارد بسیار پردازش شده باشند. بنابراین در حالی که خوردن آنها در حد اعتدال خوب است، نباید بخش عمده ای از یک رژیم غذایی سالم وگان را تشکیل دهند.

غذاهایی که وگان ها از آنها اجتناب می کنند

وگان ها از تمام غذاهای با منشاء حیوانی اجتناب می کنند. این شامل:

  • گوشت و ماهی: مانند گوشت گاو، مرغ، اردک، ماهی و صدف
  • تخم مرغ: تخم مرغ کامل و غذاهای حاوی آنها مانند محصولات نانوایی
  • لبنیات: شیر، پنیر، کره و خامه و همچنین غذاهایی که با استفاده از این مواد تهیه می شوند
  • سایر مواد مشتق شده از حیوانات: مانند عسل، آلبومین، کازئین، کارمین، ژلاتین، پپسین، شلاک، ایزینگ گلاس و آب پنیر

بررسی برچسب های مواد غذایی به طور کلی بهترین راه برای تعیین اینکه آیا مواد غذایی حاوی مواد حیوانی هستند یا خیر. اکنون بسیاری از غذاهای گیاهی نیز به این عنوان برچسب گذاری شده اند، که تشخیص آنها را هنگام خرید آسان تر می کند.

خلاصه

وگان ها غذاهای متنوعی می خورند. آنها به طور معمول گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با انواع جایگزین های گیاهی جایگزین می کنند که تطبیق پذیری را برای رژیم گیاهخواری فراهم می کند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...