وبلاگ

همه چیز در مورد آب گازدار

همه چیز در مورد آب گازدار : آب گازدار یک نوشیدنی گوارا و جایگزین خوبی برای نوشابه های شیرین است. با این حال، برخی از مردم نگران هستند که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. این مقاله نگاهی دقیق به اثرات سلامتی آب گازدار دارد.

آب گازدار چیست؟

آب گازدار آبی است که با گاز دی اکسید کربن تحت فشار تزریق شده است. این نوشیدنی حباب دار تولید می کند که به نام های آب گازدار، نوشابه کلاب، آب سودا، آب سلتزر و آب گازدار نیز شناخته می شود.

به غیر از آب سلتزر، معمولاً در آب های گازدار نمک برای بهبود طعم آنها اضافه می شود. گاهی اوقات مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر را شامل می شود. آب‌های معدنی گازدار طبیعی مانند Perrier و San Pellegrino متفاوت هستند. این آب ها از چشمه های معدنی گرفته می شوند و دارای مواد معدنی و ترکیبات گوگردی هستند. آنها اغلب گازدار نیز هستند.

آب تونیک نوعی آب گازدار است که حاوی ترکیب تلخی به نام کینین به همراه شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است.

خلاصه

همه چیز در مورد آب گازدار : آب گازدار آب و دی اکسید کربن را تحت فشار ترکیب می کند. سدیم و سایر مواد معدنی اغلب اضافه می شود.

همه چیز در مورد آب گازدار

آب گازدار اسیدی است

دی اکسید کربن و آب واکنش شیمیایی می دهند تا اسید کربنیک تولید کنند، اسید ضعیفی که نشان داده شده است گیرنده های عصبی مشابه خردل را در دهان شما تحریک می کند. این باعث ایجاد احساس سوزش و سوزش می شود که می تواند هم آزاردهنده و هم لذت بخش باشد. PH آب گازدار 3 تا 4 است، به این معنی که کمی اسیدی است.

با این حال، نوشیدن یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار بدن شما را اسیدی تر نمی کند. کلیه ها و ریه های شما دی اکسید کربن اضافی را حذف می کنند. این کار خون شما را در pH کمی قلیایی بین 7.35-7.45 بدون توجه به آنچه می خورید یا می نوشید، نگه می دارد.

خلاصه

آب گازدار اسیدی است، اما بدن شما بدون توجه به آنچه مصرف می کنید، باید pH ثابت و کمی قلیایی را حفظ کند.

آیا بر سلامت دندان تاثیر می گذارد؟

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد آب گازدار تأثیر آن بر روی دندان ها است، زیرا مینای دندان شما مستقیماً در معرض اسید قرار می گیرد.

تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد، اما یک مطالعه نشان داد که آب معدنی گازدار فقط اندکی بیشتر از آب ساکن به مینای دندان آسیب می رساند. علاوه بر این، آب معدنی 100 برابر کمتر از یک نوشابه شیرین مضر بود.

در یک مطالعه، نوشابه های گازدار پتانسیل قوی برای از بین بردن مینای دندان را نشان دادند – اما فقط در صورتی که حاوی قند باشند. در واقع، یک نوشیدنی شیرین غیر گازدار (Gatorade) مضرتر از یک نوشیدنی بدون قند گازدار (کک رژیمی) بود.

مطالعه دیگری نمونه هایی از مینای دندان را در نوشیدنی های مختلف تا 24 ساعت قرار داد. نوشیدنی های گازدار و غیر گازدار شیرین شده با شکر باعث از دست دادن مینای دندان به طور قابل توجهی نسبت به همتایان رژیمی خود شدند.

بررسی چندین مطالعه نشان داد که ترکیب شکر و کربناته ممکن است منجر به پوسیدگی شدید دندان شود. با این حال، به نظر می رسد آب گازدار ساده خطر کمی برای سلامت دندان دارد. فقط انواع قندی مضر هستند. اگر نگران سلامت دندان هستید، سعی کنید آب گازدار را همراه با غذا بنوشید یا بعد از نوشیدن آن، دهان خود را با آب ساده بشویید.

خلاصه

نوشیدنی های گازدار شیرین شده با شکر می توانند مینای دندان را فرسایش دهند، اما آب گازدار ساده نسبتاً بی ضرر به نظر می رسد.

آیا روی هضم تأثیر می گذارد؟

آب گازدار ممکن است از چندین جهت برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید باشد.

می تواند توانایی بلع را بهبود بخشد

مطالعات نشان می دهد که آب گازدار ممکن است توانایی بلع را در افراد جوان و مسن تر بهبود بخشد. در یک مطالعه، از 16 فرد سالم خواسته شد که به طور مکرر مایعات مختلف را ببلعند. آب گازدار قوی ترین توانایی را برای تحریک اعصاب مسئول بلع نشان داد.

مطالعه دیگری نشان داد که ترکیب دمای سرد و کربناته شدن این اثرات مفید را تقویت می کند. در مطالعه‌ای بر روی 72 نفر که نیاز دائمی به پاک کردن گلوی خود داشتند، نوشیدن آب گازدار سرد یخ منجر به بهبود در 63 درصد از شرکت‌کنندگان شد. کسانی که شایع ترین و شدیدترین علائم را داشتند، بیشترین تسکین را تجربه کردند.

ممکن است احساس سیری را افزایش دهد

آب گازدار همچنین ممکن است احساس سیری بعد از غذا را به میزان بیشتری نسبت به آب ساده افزایش دهد. آب گازدار ممکن است کمک کند غذا برای مدت طولانی تری در معده شما باقی بماند، که می تواند باعث احساس سیری بیشتر شود. در یک مطالعه کنترل شده بر روی 19 زن جوان سالم، نمرات سیری پس از نوشیدن 8 اونس (250 میلی لیتر) آب سودا در مقایسه با بعد از نوشیدن آب ساکن بالاتر بود. با این حال، برای تایید این نتایج به مطالعات بزرگتری نیاز است. (منبع)

طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...