وبلاگ

راه های کاهش احتباس آب (ادم)

راه های کاهش احتباس آب (ادم) احتباس آب که به عنوان احتباس مایعات یا ادم نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مایعات اضافی در بدن شما جمع شود. احتباس آب در سیستم گردش خون یا درون بافت ها و حفره ها اتفاق می افتد. ممکن است باعث تورم در دست، پا، مچ پا و ساق پا شود.

چندین علت بالقوه وجود دارد، از جمله:

تغییرات هورمونی احتباس آب ممکن است در دوران بارداری یا قبل از دوره قاعدگی در نتیجه تغییرات در سطح برخی هورمون‌ها مانند پروژسترون رخ دهد. عدم فعالیت بدنی. افرادی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند – چه به دلایل پزشکی قادر به راه رفتن نباشند یا صرفاً در یک پرواز طولانی نشسته باشند – ممکن است تحت تأثیر احتباس مایعات، به ویژه در قسمت پایین پاها قرار گیرند.

  • بیماری کلیوی. از آنجایی که کلیه ها مسئول حفظ سطح مایعات هستند، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه اغلب احتباس مایعات را تجربه می کنند.
  • نارسایی قلبی. اگر قلب شما نتواند به دلیل نارسایی احتقانی قلب، خون کافی را در بدن پمپاژ کند، ممکن است تجمع مایع در ریه‌ها و بازوها و پاهای خود را تجربه کنید.
  • آسیب مویرگی. آسیب به مویرگ‌ها – رگ‌های خونی کوچکی که مواد مغذی را به سلول‌های شما می‌رسانند – ممکن است باعث شود مایع اضافی وارد فضاهای بین سلول‌های شما شود و منجر به احتباس آب شود.

مشکلات سیستم لنفاوی سیستم لنفاوی نقش کلیدی در سلامت ایمنی و تعادل مایعات دارد. آسیب، عفونت، انواع خاصی از سرطان و حتی درمان موضعی سرطان ممکن است باعث مشکلات لنفاوی شود که منجر به تجمع مایع و تورم شود.

راه های کاهش احتباس آب (ادم)

چاقی. چاقی ممکن است با افزایش احتباس آب در هسته، بازوها و پاها همراه باشد.

سوء تغذیه. کمبود شدید پروتئین می تواند باعث کواشیورکور شود، وضعیتی که با احتباس مایعات و بزرگ شدن معده مشخص می شود. عفونت ها برخی از عفونت ها ممکن است باعث التهاب و تورم شوند که بخش های طبیعی پاسخ ایمنی بدن شما هستند. آلرژی. هنگامی که بدن شما یک آلرژن را تشخیص می دهد، ترکیبی به نام هیستامین آزاد می کند که باعث نشت مایع از مویرگ های شما به بافت های اطراف می شود و منجر به تورم و التهاب کوتاه مدت می شود. داروها برخی از داروها، از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مسدودکننده های کانال کلسیم و برخی داروهای دیابت، ممکن است احتباس آب را افزایش دهند. اگرچه احتباس مایعات ممکن است نشانه ای از چندین بیماری جدی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارند، ممکن است بتوانید آن را با چند مرحله ساده کاهش دهید – تا زمانی که تورم شما خفیف باشد و بیماری زمینه ای نداشته باشید.

در اینجا چند راه برای کاهش احتباس آب آورده شده است.

کمتر نمک بخورید

نمک از سدیم و کلرید تشکیل شده است. سدیم به آب در بدن شما متصل می شود و به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول ها کمک می کند. اگر اغلب غذاهای سرشار از نمک مانند بسیاری از غذاهای فرآوری شده می خورید، بدن شما ممکن است آب را حفظ کند. در واقع، این غذاها بزرگترین منبع غذایی سدیم در اکثر رژیم های غذایی غربی هستند. رایج ترین توصیه برای کاهش احتباس آب، کاهش مصرف سدیم است. با این حال، تحقیقات در این مورد مختلط است.

چندین مطالعه نشان داده اند که افزایش مصرف سدیم منجر به افزایش احتباس مایعات می شود. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر در تنظیم تعادل مایعات دخیل هستند، و اثرات نمک بر احتباس آب ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

مصرف منیزیم خود را افزایش دهید

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم است. این در بیش از 300 واکنش آنزیمی است که بدن شما را به درستی کار می کند. علاوه بر این، افزایش مصرف منیزیم ممکن است به کاهش احتباس آب کمک کند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های منیزیم ممکن است به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) از جمله نفخ و احتباس آب کمک کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف 250 میلی گرم منیزیم در روز باعث بهبود علائم PMS از جمله نفخ می شود. اما به خاطر داشته باشید که مطالعات بیشتر ضروری است. منابع خوب منیزیم عبارتند از آجیل، غلات کامل، شکلات تلخ و سبزیجات سبز برگ.

ویتامین B6 بیشتری دریافت کنید

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که نقش مرکزی در تشکیل گلبول های قرمز خون، متابولیسم پروتئین، عملکرد مغز و سلامت سیستم ایمنی دارد. همچنین تعادل مایعات را تنظیم می کند و ممکن است به کاهش احتباس آب کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی نشان داد که ویتامین B6 ممکن است نفخ و تجمع مایعات را در زنان مبتلا به PMS کاهش دهد.

چندین مطالعه دیگر یافته‌های مشابهی را توصیف می‌کنند و اشاره می‌کنند که این ویتامین ممکن است علائم PMS مانند نفخ را در صورت استفاده به تنهایی یا همراه با مکمل‌های دیگر مانند کلسیم کاهش دهد.

در حالی که تحقیقات در مورد اینکه آیا ویتامین B6 بر احتباس مایعات خارج از PMS تأثیر می گذارد یا خیر، وجود ندارد، شما به راحتی می توانید مصرف این ویتامین را با خوردن غذاهایی مانند موز، سیب زمینی، نخود، گردو و ماهی تن افزایش دهید. (منبع)

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...