وبلاگ

هویج چه فوایدی دارد؟

هویج چه فوایدی دارد؟ هویج (Daucus carota) یک سبزی ریشه است که اغلب ادعا می شود غذای سالم و کاملی است. ترد، خوشمزه و بسیار مغذی است. هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K1، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است. آنها همچنین دارای تعدادی از مزایای سلامتی هستند. آنها یک غذای مناسب برای کاهش وزن هستند و با کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت چشم مرتبط هستند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های کاروتن آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

هویج در رنگ های مختلفی از جمله زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش یافت می شود. هویج نارنجی رنگ روشن خود را از بتا کاروتن، آنتی اکسیدانی که بدن شما به ویتامین A تبدیل می کند، می گیرد. این مقاله هر آنچه که باید در مورد هویج بدانید را به شما می گوید.

هویج چه فوایدی دارد؟

ارزش غذایی

هویج چه فوایدی دارد؟ محتوای آب هویج از 86 تا 95 درصد متغیر است و بخش خوراکی آن از حدود 10 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. هویج حاوی چربی و پروتئین بسیار کمی است.

حقایق تغذیه ای برای دو هویج خام کوچک تا متوسط ​​(100 گرم) عبارتند از:

  • کالری: 41
  • آب: 88%
  • پروتئین: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات: 9.6 گرم
  • شکر: 4.7 گرم
  • فیبر: 2.8 گرم
  • چربی: 0.2 گرم

کربوهیدرات ها

هویج عمدتاً از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. کربوهیدرات ها از نشاسته و قندهایی مانند ساکارز و گلوکز تشکیل شده است. آنها همچنین منبع نسبتا خوبی از فیبر هستند و یک هویج متوسط ​​(61 گرم) 2 گرم دارد.

هویج اغلب از نظر شاخص گلیسمی (GI) رتبه پایینی دارد، که معیاری است برای افزایش سریع قند خون پس از غذا. GI آنها از 16 تا 60 متغیر است – برای هویج خام کمترین مقدار، برای هویج پخته شده کمی بالاتر و برای پوره بالاترین. خوردن غذاهای با گلیسمی پایین با فواید سلامتی متعددی مرتبط است و به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

فیبر

پکتین شکل اصلی فیبر محلول در هویج است. فیبرهای محلول می توانند با کاهش سرعت هضم قند و نشاسته، سطح قند خون را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند باکتری های دوستانه روده شما را تغذیه کنند، که ممکن است منجر به بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری شود.

علاوه بر این، برخی از فیبرهای محلول می توانند جذب کلسترول از دستگاه گوارش شما را مختل کنند و کلسترول خون را کاهش دهند. فیبرهای نامحلول اصلی در هویج سلولز، همی سلولز و لیگنین هستند. فیبرهای نامحلول ممکن است خطر یبوست را کاهش دهد و حرکات منظم روده را تقویت کند.

خلاصه

هویج حدود 10 درصد کربوهیدرات است که از نشاسته، فیبر و قندهای ساده تشکیل شده است. آنها دارای چربی و پروتئین بسیار کم هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

هویج منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی به ویژه بیوتین، پتاسیم و ویتامین های A (از بتاکاروتن)، K1 (فیلوکینون) و B6 است.

  • ویتامین A: هویج سرشار از بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. این ماده مغذی بینایی خوب را تقویت می کند و برای رشد، رشد و عملکرد سیستم ایمنی مهم است.
  • بیوتین: یک ویتامین B که قبلاً به عنوان ویتامین H شناخته می شد، بیوتین نقش مهمی در متابولیسم چربی و پروتئین ایفا می کند.
  • ویتامین K1: همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می شود، ویتامین K1 برای انعقاد خون مهم است و می تواند سلامت استخوان ها را تقویت کند.
  • پتاسیم: یک ماده معدنی ضروری، پتاسیم برای کنترل فشار خون مهم است.
  • ویتامین B6: گروهی از ویتامین های مرتبط، B6 در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد.

خلاصه

هویج منبع عالی ویتامین A به شکل بتا کاروتن است. آنها همچنین منبع خوبی از چندین ویتامین B و همچنین ویتامین K و پتاسیم هستند.

سایر ترکیبات گیاهی

هویج دارای ترکیبات گیاهی بسیاری از جمله کاروتنوئیدها است. اینها موادی با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند که با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، بیماری های دژنراتیو مختلف و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند.

بتا کاروتن، کاروتن اصلی موجود در هویج، می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. با این حال، این فرآیند تبدیل ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. خوردن چربی با هویج می تواند به جذب بیشتر بتاکاروتن کمک کند.

ترکیبات گیاهی اصلی هویج عبارتند از:

  • بتاکاروتن: هویج نارنجی دارای بتاکاروتن بسیار بالایی است. اگر هویج پخته شده باشد، جذب بهتری دارد (تا 6.5 برابر).
  • آلفا کاروتن: یک آنتی اکسیدان که مانند بتا کاروتن تا حدودی در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.
  • لوتئین: یکی از رایج ترین آنتی اکسیدان ها در هویج، لوتئین عمدتاً در هویج زرد و نارنجی یافت می شود و برای سلامت چشم مهم است.
  • لیکوپن: لیکوپن یک آنتی اکسیدان قرمز روشن که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ، از جمله هویج قرمز و بنفش یافت می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهد. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد : این...