وبلاگ

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند آب نبات بخورند؟

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند آب نبات بخورند؟ خوردن آب نبات می تواند یک موضوع بحث برانگیز برای افراد مبتلا به دیابت باشد. تصورات غلط در مورد ممنوعیت مصرف شکر و آب نبات برای افراد مبتلا به دیابت را می توان در ذهنیت عمومی، رسانه ها و سرگرمی ها و در خود جامعه پزشکی یافت.

با فرا رسیدن فصل هالووین، هم کودکان و هم بزرگسالان مبتلا به دیابت و همچنین عزیزان و دوستانشان ممکن است بیشتر از زمان های دیگر سال با این مشکل مواجه شوند. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا افراد مبتلا به دیابت واقعاً می‌توانند آب نبات بخورند (و از آن لذت ببرند)، چه مقدار ممکن است مجاز باشد و آیا آب نبات بدون قند ارزش بررسی دارد یا خیر.

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند آب نبات بخورند؟

اگر دیابت دارید خوردن آب نبات اشکالی ندارد

پاسخ کوتاه: بله، افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند. بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت (بدون توجه به نوع آنها) به همان اندازه که هر از گاهی حق دارند از یک خوراکی شیرین استفاده کنند. مانند هر چیز دیگری، جزئیات و زمینه مهم‌تر است، و اعتدال برای هر کسی که مبتلا به دیابت است، در انتخاب مواد غذایی کلیدی است. غذاها و نوشیدنی های با قند بالا می توانند سطح گلوکز را سریعتر و به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین درک اینکه چگونه آنها بر مدیریت دیابت شما تأثیر می گذارند مهم است.

باورهای غلط در مورد دیابت و خوردن آب نبات

افراد مبتلا به دیابت اغلب با کلیشه ها و انگ های مربوط به آنچه می توانند و نمی توانند بخورند، از جمله آب نبات های حاوی قند مواجه می شوند. در حالی که عادات غذایی و مصرف شکر می تواند در ایجاد دیابت نوع 2 نقش داشته باشد، مطمئناً علت آن منحصر نیست. نوع 2 با ژنتیک و همچنین عادات سبک زندگی مرتبط است، و خوردن قند زیاد گهگاهی دلیل مستقیمی برای ابتلا به این بیماری نیست. در مورد دیابت نوع 1، نه عادات غذایی افراد و نه مصرف آب نبات ارتباطی با ایجاد این وضعیت خودایمنی ندارد.

جملاتی مانند “شما نمی توانید آن را بخورید!” یا سؤالات کمتر قضاوت آمیز (اما هنوز قضاوت آمیز) مانند “آیا باید آن را بخوری؟” اغلب بیشتر ضرر میرسانند تا اینکه خوب باشند – به ویژه برای کودکان و نوجوانان.

زبان و نگرش در مورد دیابت مهم است منبع قابل اعتماد، و باید در هنگام نزدیک شدن به موضوع قند یا آب نبات برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت در نظر گرفته شود. افراد مبتلا به دیابت اگر می خواهند آب نبات بخورند باید برنامه ریزی بیشتری در نظر بگیرند. آنها باید در مورد شمارش کربوهیدرات ها و دوز صحیح انسولین آگاه باشند اگر اتفاقاً از آن هورمون برای کمک به مدیریت شرایط خود استفاده می کنند.

همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت معمولاً به تعداد کل کربوهیدرات غذا و نوشیدنی توجه می کنند و لزوماً به محتوای قند توجه نمی کنند.

در حالی که آب نبات می تواند باعث افزایش سریعتر قند خون شود، این تعداد کربوهیدرات است که باید هنگام مصرف یک تکه آب نبات مراقب باشید. همین امر در مورد آب نبات های بدون قند نیز صدق می کند، که حاوی مقدار معینی کربوهیدرات نیز می باشد و باید در هنگام انتخاب آن غذا در مدیریت دیابت خود در نظر گرفته شود.

برخی از آب نبات ها، مانند آنهایی که حاوی کره بادام زمینی یا آجیل هستند، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا قند خون را تحت تاثیر قرار دهند و بلافاصله پس از خوردن آنها به افزایش چشمگیر منجر نشوند. با این حال، سایر آب نبات های معمولی با قند می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند و برخی از متخصصان پزشکی خوردن یک تکه آب نبات را نزدیک به زمان غذا توصیه می کنند تا “ضربه” افزایش ناگهانی قند خون را کاهش دهند.

البته، همچنان باید کالری و کربوهیدرات موجود در آب نبات را در نظر بگیرید.

آیا خوردن آب نبات بدون قند برای دیابت خوب است؟

در حالی که مطمئناً آب نبات های بدون قند به خودی خود جایزه ای برای “سالم” بودن دریافت نمی کنند، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت (به ویژه کودکان) به آن به عنوان جایگزینی برای آب نبات معمولی روی می آورند. تصور این است که آب نبات های بدون قند ممکن است برای سطح قند خون سالم تر باشند.

آب نبات های بدون قند با شیرین کننده های مصنوعی ساخته می شوند، به این معنی که می توانند تاثیر کمتری بر سطح قند خون داشته باشند. با این حال، یک تصور غلط رایج این است که آب نبات های بدون قند بر قند خون تأثیر نمی گذارد. در واقع حاوی کربوهیدرات و کالری است. این بدان معناست که شما هنوز هم نیاز به دوز انسولین یا داروهای دیابت کاهنده گلوکز برای آن آب نبات های بدون قند دارید.

اگر فردی که مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین است، مراقب وزن خود باشد، خوردن آب نبات بدون قند برای شیرینی جات رایگان نیست. این گزینه های بدون قند ممکن است به دلیل محتوای کالری بالا، تلاش های کاهش وزن را خراب کنند. یکی از مزایای غیر مرتبط با دیابت آب نبات های بدون قند این است که با دندان ها مهربان تر هستند. در غیاب محتویات قند بالاتر، این خوراکی‌های بدون قند منجر به پوسیدگی دندان یا حفره‌هایی که اغلب با مصرف مکرر قند مرتبط است، نمی‌شوند.

علاوه بر این، معمولاً تفاوت زیادی از نظر محتوای چربی یا پروتئین در آب نبات های بدون قند در مقایسه با آب نبات معمولی وجود ندارد. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد : این...