وبلاگ

آیا می توانید پرتقال بخورید اگر دیابت دارید؟

آیا می توانید پرتقال بخورید اگر دیابت دارید؟ اگر دیابت دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا پرتقال برای خوردن بی خطر است یا خیر. این به این دلیل است که افراد مبتلا به دیابت باید مراقب سطح قند خون خود باشند که تحت تأثیر رژیم غذایی آنها قرار می گیرد. در واقع، رژیم غذایی، ورزش و داروها بهترین راه‌ها برای کنترل سطح قند خون هستند.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که میوه ها – از جمله پرتقال – برای افراد دیابتی مضر هستند و نباید مصرف شوند. در واقع، پرتقال می تواند بخش سالمی از یک رژیم غذایی مناسب دیابت باشد – اگرچه ممکن است مجبور شوید مصرف خود را محدود کنید. این مقاله نحوه تأثیر پرتقال بر افراد مبتلا به دیابت را توضیح می دهد.

فواید برای افراد مبتلا به دیابت

پرتقال به دلیل داشتن فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها سرشار از مواد مغذی است. وقتی این مرکبات در حد اعتدال مصرف شود، برای افراد مبتلا به دیابت کاملاً سالم است.

آیا می توانید پرتقال بخورید اگر دیابت دارید؟

شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی (GI) میزان تاثیر غذاها بر قند خون شما را بعد از غذا اندازه می گیرد. خوردن غذاهایی که GI پایینی دارند ممکن است مدیریت قند خون را بهبود بخشد. غذاهای با GI بالا، که ممکن است باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند، شامل میوه های خشک، غلات صبحانه و نان هستند.

از آنجایی که پرتقال دارای GI پایینی است، باعث افزایش آهسته سطح قند خون شما می شود و برای افراد مبتلا به دیابت مطلوب تر می شود. با این حال، GI نباید تنها عاملی باشد که هنگام مدیریت قند خون خود در نظر می گیرید. پاسخ قند خون بدن شما به جفت شدن با سایر مواد غذایی مانند چربی ها یا پروتئین های سالم نیز بستگی دارد.

فیبر

فیبر در روده شما هضم نمی شود و فواید بسیاری برای سلامتی از جمله پیشگیری و مدیریت بیماری دارد. به ویژه، غذاهای غنی از فیبر ممکن است مدیریت قند خون را بهبود بخشد. یک پرتقال با اندازه متوسط ​​دارای 4 گرم فیبر است.

در بررسی 15 مطالعه بالینی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، فیبر هم سطح قند خون ناشتا و هم هموگلوبین A1C را که نشانگر تنظیم قند خون است کاهش داد. فیبر با تأخیر در تخلیه معده و کوتاه کردن زمان لازم برای حرکت غذا در دستگاه گوارش، افزایش سطح قند خون بعد از غذا را کاهش می دهد.

ویتامین ها و مواد معدنی

پرتقال حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعددی است که ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

یک پرتقال با اندازه متوسط ​​حدود 91 درصد از ارزش روزانه (DV) ویتامین C را دارد. این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند – مولکول هایی که با استرس اکسیداتیو در بدن شما مبارزه می کنند. نکته قابل توجه، افزایش سطح قند خون باعث استرس اکسیداتیو می شود که ممکن است باعث آسیب سلولی و بیماری شود. اگر دیابت دارید، ممکن است برای کمک به معکوس کردن استرس اکسیداتیو، نیاز بیشتری به ویتامین C داشته باشید.

یک پرتقال با اندازه متوسط ​​نیز 12 درصد از DV فولات را تامین می کند. اگرچه نتایج متفاوت است، مطالعات نشان می دهد که این ماده معدنی ممکن است سطح انسولین را کاهش دهد و مقاومت به انسولین، مدیریت قند خون و علائم بیماری چشمی ناشی از دیابت را بهبود بخشد.

انسولین هورمونی است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند، در حالی که مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن بدن شما به انسولین پاسخ نمی دهد. در نهایت، پرتقال حاوی 6 درصد DV برای پتاسیم است. سطوح پایین پتاسیم ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارند، از جمله مبارزه با التهاب، استرس اکسیداتیو، و مقاومت به انسولین، و همچنین افزایش حساسیت به انسولین (14 منبع معتبر، 15 منبع معتبر).

قابل ذکر است که پرتقال یکی از در دسترس ترین منابع آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است.

علاوه بر این، پرتقال خونی دارای آنتوسیانین است، زیرگروهی از فلاونوئیدها که در میوه ها و سبزیجات قرمز، بنفش یا آبی مشترک است. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است با استرس اکسیداتیو، بیماری های قلبی و التهاب مبارزه کنند.

خلاصه

پرتقال به دلیل GI پایین و مشخصات مواد مغذی آن که شامل فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است، فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارد.

آیا برای افراد دیابتی مضراتی دارد؟

در صورت ابتلا به دیابت، خوردن پرتقال کامل هیچ ضرری ندارد. در واقع، انجمن دیابت آمریکا (ADA) افراد مبتلا به دیابت را به خوردن مرکبات مانند پرتقال تشویق می کند.

در مورد سایر محصولات نارنجی چطور؟

با این وجود، اگر دیابت دارید، ممکن است لازم باشد مصرف سایر محصولات نارنجی خود را محدود کنید.

آب پرتقال

اگرچه 100% آب پرتقال چندین ویتامین و مواد معدنی را فراهم می کند، اما فاقد فیبر است – که برای تنظیم قند خون ضروری است.

علاوه بر این، آب پرتقال دارای GI بالایی است و معمولاً با سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات همراه می شود که ممکن است خطر افزایش قند خون را افزایش دهد. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید مصرف خود را محدود کنند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی : طعم کلیدی در این، با...
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته : بستنی نوقا و پسته را امتحان...
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک : امروزه کارامل شور را در همه...
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل : این دستور...
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی : این کیک کلمبا یک کیک...
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی : این کیک ریکوتا سیسیلی...
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته : این نئوپولیتن گیلاس...
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی  : کیک لیموی ایتالیایی...
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی : این دستور...
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی :مراحل تهیه...