وبلاگ

عسل و شربت شیرین کننده مصنوعی

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter

عسل و شربت شیرین کننده مصنوعی : عسل و شیرین کننده هر دو جایگزین های مد روز در حال حاضر هستند، اما کدام یک سالم تر است؟ هر دو شیرین کننده کاملا طبیعی هستند و کمتر از شکر سفید تصفیه شده اند. احتمالاً در مورد مضرات قندهای فرآوری شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا شنیده اید. و به احتمال زیاد شما به دنبال منبع قند سالم تری برای رفع شیرینی خود بوده اید.

در یک نمایش سر به سر بین عسل و شیرین کننده، ممکن است از نتایج شگفت زده شوید. در اینجا نگاهی به ارزش غذایی و فواید سلامتی این جایگزین های شکر می اندازیم.

عسل و شربت شیرین کننده مصنوعی

عسل و شیرین کننده چگونه ساخته می شود؟

عسل و شربت شیرین کننده مصنوعی محصولات طبیعی در نظر گرفته می شوند، اما در نحوه قرار گرفتن در قفسه فروشگاه های مواد غذایی با هم تفاوت دارند.

شیرین کننده مصنوعی

شیرین کننده در واقع یک شربت است (شهد در واقع فقط یک اصطلاح بازاریابی است). از مایع داخل گیاه آگاوا آبی می آید. این همان گیاهی است که برای تهیه تکیلا استفاده می شود.

شیرین کننده با مراحل زیر ساخته می شود:

  • مایع ابتدا از گیاه استخراج می شود.
  • سپس آب میوه فیلتر می شود.
  • آب صاف شده حرارت داده می شود تا اجزای آن به قند ساده ای به نام فروکتوز تجزیه شود.
  • مایع حاصل سپس به صورت یک شربت غلیظ می شود.

شیرین کننده قبل از مصرف به مراحل مختلف پردازش نیاز دارد. غذای فرآوری شده ممکن است کمتر سالم باشد زیرا فرآیند تصفیه غذاها اغلب به معنای از دست دادن برخی (یا همه) فواید سلامت طبیعی آن است.

عسل

عسل از زنبور عسل می آید. این حشرات کوچک پرمشغله با جمع آوری شهد گیاهان عسل تولید می کنند. برخلاف شیرین کننده، عسل لازم نیست قبل از مصرف فرآوری شود.

اما برخی از مارک های عسل برای جلوگیری از تبلور و از بین بردن باکتری ها قبل از ذخیره سازی حرارت داده می شوند (پاستوریزه). عسل خام کاملاً طبیعی و فرآوری نشده است و آن را به انتخاب عاقلانه تری تبدیل می کند.

کالری

شیرین کننده و عسل تقریباً به همان میزان کالری دارند. هم یک قاشق غذاخوری شیرین کننده و هم یک قاشق غذاخوری عسل تقریباً 64 کالری دارند. این دو همچنین کمی شیرین تر از شکر سفید هستند، بنابراین لازم نیست برای به دست آوردن شیرینی مورد نظر خود از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شیرین کننده و عسل هر دو با کمی مواد مغذی اضافی، این کالری را به غذای شما اضافه می کنند.

اجزای قند

عسل بیشتر از قندهای گلوکز (حدود 30 درصد) و فروکتوز (حدود 40 درصد) ساخته می شود. همچنین حاوی مقادیر کمتری از قندهای دیگر است، از جمله:

  • مالتوز
  • ساکارز
  • کوجی بیوز
  • تورانوز
  • ایزومالتوز
  • مالتولوز

از طرف دیگر، شیرین کننده از کمی بیش از 84 درصد فروکتوز تشکیل شده است. این در مقایسه با 50 درصد برای شکر سفره و 55 درصد برای شربت ذرت با فروکتوز بالا است. اگرچه گلوکز و فروکتوز بسیار شبیه به هم هستند، اما اثرات کاملاً متفاوتی در بدن دارند. متأسفانه، تصور می شود که فروکتوز به بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با منبع قابل اعتماد مرتبط است، از جمله:

  • دیابت
  • چاقی
  • تری گلیسیرید بالا
  • کبد چرب
  • از دست دادن حافظه

بر خلاف سایر انواع قند، فروکتوز توسط کبد پردازش می شود. مصرف بیش از حد فروکتوز از شیرین کننده ها به یکباره می تواند کبد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تولید تری گلیسیرید خطرناک شود. تصور می شود غذاهای با فروکتوز بالا منجر به چربی شکمی می شوند که برای سلامت کلی قلب شما مضر است.

یک مطالعه قدیمی‌تر نشان داد که موش‌هایی که شربت‌های با فروکتوز بالا مصرف می‌کنند، وزن بیشتری نسبت به موش‌هایی که شکر مصرف می‌کنند، افزایش می‌دهند، حتی زمانی که کالری دریافتی‌شان یکسان بود. یک مطالعه جدیدتر منبع مطمئن نشان داد که این ارتباط کمتر واضح است. هنوز تحقیقات کافی در مورد اثرات فروکتوز طبیعی در غذاهایی مانند شیرین کننده، برخلاف HFCS وجود ندارد.

سایر مزایای سلامتی

عسل علاوه بر خوشمزه بودن، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. منبع معتبر نشان داده شده است که در کاهش دفعات سرفه، آرام کردن گلودرد و بهبود کیفیت خواب کودکان سرفه کننده موثر است. عسل همچنین ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری است و می تواند به کاهش آلرژن های فصلی کمک کند، زمانی که عسل از منطقه شما باشد. عسل نیز هرگز فاسد نمی شود.

عسل همچنین حاوی مقدار مناسبی فیتوکمیکال است که ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند. به طور کلی، هر چه عسل تیره تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها به خلاص شدن بدن از شر رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها به عنوان منبع قابل اعتماد شناخته شده اند که از انواع خاصی از سرطان ها جلوگیری می کنند، با پیری مبارزه می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. بیشترین فواید آن در عسل خامی است که پاستوریزه نشده باشد. هیچ مزیت عمده ای برای سلامتی شیرین کننده نسبت داده نمی شود، بنابراین عسل تمام نقاط قهوه ای را دریافت می کند. به دلیل خطر ابتلا به هاگ بوتولیسم نباید به نوزادان زیر یک سال عسل داده شود.

در پایان

عسل برنده آشکار است. اما هم عسل و هم شیرین کننده شیرین کننده های کالری هستند و ارزش غذایی کمی دارند. عسل بهتر از شیرین کننده است زیرا:

  • آنتی اکسیدان بیشتری دارد
  • محتوای فروکتوز کمتری دارد
  • کمتر پردازش شده است (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

فواید چشمگیر چای سفید
فواید چشمگیر چای سفید
فواید چشمگیر چای سفید : چای سفید از گیاه کاملیا سیننسیس...
خواص چای سیاه
خواص چای سیاه
خواص چای سیاه چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است...
خواص چای سبز با لیمو
خواص چای سبز با لیمو
خواص چای سبز با لیمو : چای سبز با آب لیمو یک نوشیدنی...
بررسی رژیم غذایی سونوما
بررسی رژیم غذایی سونوما
بررسی رژیم غذایی سونوما رژیم سونوما یک الگوی غذایی...
فواید روزه گرفتن متناوب
فواید روزه گرفتن متناوب
فواید روزه گرفتن متناوب : مطالعات زیادی در مورد روزه...
راهنمای روزه گیری متناوب
راهنمای روزه گیری متناوب
راهنمای روزه گیری متناوب : روزه متناوب (IF) در حال...
آیا رژیم غذایی کتوژنیک نتیجه خوبی دارد؟
آیا رژیم غذایی کتوژنیک نتیجه خوبی دارد؟
آیا رژیم غذایی کتوژنیک نتیجه خوبی دارد؟ مفهوم این است...
راهنمای تمرینات ورزشی کوتاه
راهنمای تمرینات ورزشی کوتاه
راهنمای تمرینات ورزشی کوتاه : در طول شلوغی تعطیلات،...
صبحانه و کاهش درصد ابتلا به دیابت نوع 2
صبحانه و کاهش درصد ابتلا به دیابت نوع 2
صبحانه و کاهش درصد ابتلا به دیابت نوع 2 : کارشناسان...
آیا برای کاهش وزن باید صبحانه بخورید؟
آیا برای کاهش وزن باید صبحانه بخورید؟
آیا برای کاهش وزن باید صبحانه بخورید؟ یک مطالعه جدید...