وبلاگ

غذا های مناسب کرونا

غذا های مناسب کرونا : رابطه مهمی بین وضعیت تغذیه، سلامت ایمنی، خطر ابتلا به عفونت و توانایی بهبودی از بیماری وجود دارد. تغذیه نامناسب با التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط است که سلامت سیستم ایمنی را به خطر می اندازد. در صورت ابتلا به کووید-19، هم التهاب و هم استرس اکسیداتیو افزایش می‌یابد.

سازمان بهداشت جهانی در مارس 2020 ویروس کرونای جدید را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. نام کامل این ویروس کرونا ویروس حاد حاد تنفسی (SARS-CoV-2) است و بیماری ناشی از آن کووید-19 نام دارد.

COVID-19 بر وضعیت تغذیه تأثیر منفی می گذارد زیرا اشتها را کاهش می دهد و ممکن است دسترسی شما به غذاهای مغذی را در دوران حبس محدود کند، اما به طور همزمان نیاز بدن شما به مواد مغذی مانند ویتامین D را افزایش می دهد.

این مقاله مواد مغذی، غذاها و شیوه‌های تغذیه‌ای کلیدی را فهرست می‌کند که ممکن است برای افرادی که مبتلا به کووید-19 هستند یا در حال بهبودی هستند، مفید باشد.

غذا های مناسب کرونا

ویتامین D

ویتامین D رایج ترین ریزمغذی مورد بحث در میان کارشناسان تغذیه برای مدیریت COVID-19 است. طبق تحقیقات جدیدتر و قدیمی تر، این ویتامین و هورمون محلول در چربی با سرکوب فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، اثر ضد التهابی دارد.

در بدن، ویتامین D بر روی آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2)، یک گیرنده پروتئینی موجود در ریه ها و بافت چربی، اثر می گذارد. کروناویروس جدید در ابتدای عفونت به ACE2 متصل می شود و به طور بالقوه منجر به سندرم زجر تنفسی حاد و بیماری شدید در افراد مبتلا به COVID-19 می شود.

با این حال، ویتامین D با گیرنده های ACE2 تعامل دارد، به طور بالقوه از اتصال ویروس به آنها جلوگیری می کند و عوارض مرتبط با COVID-19 را کاهش می دهد. ویتامین D همچنین ممکن است نقش محافظتی داشته باشد و از بهبود بافت‌های آسیب‌دیده، به ویژه در ریه‌ها، پشتیبانی کند.

غذا های مناسب کرونا برای خوردن

به طور متوسط، افراد تقریباً 80٪ ویتامین D خود را زمانی که پوستشان در معرض نور خورشید قرار می گیرد (اشعه ماوراء بنفش) تولید می کند و 20٪ باقیمانده را از رژیم غذایی خود دریافت می کند.

در نتیجه، اگر به دلیل کووید-19 در سلول هستید و کمی در معرض نور خورشید قرار دارید، مصرف روزانه ویتامین D ممکن است ایده خوبی باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع مصرف منظم مکمل های ویتامین D با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین D در زمانی که مبتلا به کووید-19 هستید یا در حال بهبودی هستید، راهی عالی برای کاهش خطر کمبود ویتامین D و به طور بالقوه بهبود پاسخ ایمنی شما است.

در اینجا هفت غذای غنی از ویتامین D به همراه مقدار ویتامین موجود در هر کدام آورده شده است:

  • روغن کبد ماهی: 170 درصد ارزش روزانه (DV) در هر 1 قاشق غذاخوری (13.6 گرم)
  • شاه ماهی: 27 درصد DV در هر 100 گرم
  • زرده تخم مرغ: 27 درصد DV در هر 100 گرم
  • ساردین: 24 درصد DV در هر 100 گرم
  • ماهی تن سبک کنسرو شده: 34 درصد DV در هر 100 گرم
  • ماهی قزل آلا، صید وحشی یا پرورشی: 66 درصد DV در هر 100 گرم
  • آب پرتقال غنی شده: 25 درصد DV در هر 100 گرم

قارچ‌های وحشی منبع گیاهی ویتامین D هستند. طبق تحقیقات قدیمی‌تر، سطوح آن‌ها بسته به نوع نوری که در هنگام رشد در معرض آن قرار گرفته‌اند، متفاوت است.

کاروتنوئیدها و ویتامین A

کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان ها و همچنین رنگدانه ها (قرمز، سبز، زرد و نارنجی) هستند. آنها در طبیعت در برخی جلبک های رنگارنگ، باکتری ها، قارچ ها، گیاهان، میوه ها و سبزیجات یافت می شوند که می توانید برخی از آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

از 700 کاروتنوئید شناسایی شده در طبیعت، تنها حدود 30 مورد در بدن انسان یافت شده است. یکی از این ویتامین ها ویتامین A و پیش ساز آن بتا کاروتن است.

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین آنتی اکسیدانی است که از سلامت ایمنی در افراد در هر سنی حمایت می کند. مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که ویتامین C ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، عملکرد اندوتلیال را برای محافظت در برابر بیماری قلبی بهبود بخشد و از بهبودی پس از سرماخوردگی حمایت کند. تحقیقات نوظهور نشان می دهد که دادن ویتامین C به افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است به بهبود و بهبود در طول دوره بیماری کمک کند.

ویتامین C نقش بالقوه ای در پیشگیری و مدیریت پنومونی و عفونت های باکتریایی مانند سپسیس دارد، اگرچه برخی در جامعه علمی استفاده از آن را زیر سوال می برند. شواهد اولیه حاکی از آن است که مصرف ویتامین C ممکن است به مبتلایان به کووید-19 کمک کند، اما مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است. (منبع)

مواد غذایی برای خوردن

در اینجا هشت غذای طبیعی سرشار از ویتامین C، همراه با درصد DV در هر 100 گرم از هر کدام آورده شده است:

  • گواوا، خام: 253٪ از DV
  • Acerola (گیلاس هند غربی): 1867٪ از DV
  • کیوی خام: 103 درصد DV
  • گل کلم خام: 54 درصد از DV
  • کنسرو گوجه فرنگی: 14 درصد از DV
  • سیب زمینی، با پوست: 13٪ از DV
  • فلفل شیرین، قرمز: 142 درصد از DV
  • پاپایا، خام: 68٪ از DV

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...