وبلاگ

غذاهایی که باعث التهاب می شوند

غذاهایی که باعث التهاب می شوند : بسته به شرایط، التهاب می تواند خوب یا بد باشد. از یک طرف، این روش طبیعی بدن شما برای محافظت از خود در هنگام آسیب دیدگی یا بیماری است. این می تواند به بدن شما کمک کند از خود در برابر بیماری دفاع کند و بهبودی را تحریک کند.

از سوی دیگر، التهاب مزمن و پایدار با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است. جالب اینجاست که غذاهایی که می خورید می توانند به میزان قابل توجهی بر التهاب در بدن شما تأثیر بگذارند.

در اینجا چند ماده غذایی که می توانند باعث التهاب شوند را معرفی می کنیم.

غذاهایی که باعث التهاب می شوند

شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا

از غذاهایی که باعث التهاب می شوند : شکر سفره (ساکارز) و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) دو نوع اصلی قند اضافه شده در رژیم غذایی غربی هستند. شکر 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز است، در حالی که شربت ذرت با فروکتوز بالا حدود 45 درصد گلوکز و 55 درصد فروکتوز دارد.

یکی از دلایل مضر بودن قندهای افزوده این است که می توانند التهاب را افزایش دهند که می تواند منجر به بیماری شود. در یک مطالعه، موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی با ساکارز بالا تغذیه می‌کردند، سرطان سینه را توسعه دادند که تا حدودی به دلیل پاسخ التهابی به قند بود.

در مطالعه دیگری، اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 در موش هایی که از رژیم غذایی قند بالا تغذیه شده بودند، مختل شد.

علاوه بر این، در یک کارآزمایی بالینی تصادفی که در آن مردم نوشابه معمولی، نوشابه رژیمی، شیر یا آب مصرف می‌کردند، فقط افرادی که در گروه نوشابه معمولی بودند، سطح اسید اوریک را افزایش دادند که باعث التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود. شکر همچنین می تواند مضر باشد زیرا مقادیر اضافی فروکتوز را تامین می کند.

در حالی که مقادیر کم فروکتوز در میوه ها و سبزیجات خوب است، مصرف مقادیر زیاد از قندهای اضافه شده ایده بدی است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری کبد چرب، سرطان و بیماری مزمن کلیوی مرتبط است. همچنین، محققان خاطرنشان کرده‌اند که فروکتوز باعث التهاب در سلول‌های اندوتلیال می‌شود که رگ‌های خونی شما را پوشانده‌اند، که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است.

همچنین نشان داده شده است که مصرف زیاد فروکتوز باعث افزایش چندین نشانگر التهابی در موش ها و انسان ها می شود. غذاهای حاوی قند افزوده بالا عبارتند از آب نبات، شکلات، نوشابه، کیک، کلوچه، دونات، شیرینی شیرین و برخی غلات.

  • خلاصه: مصرف یک رژیم غذایی سرشار از قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث  التهابی می شود که می تواند منجر به بیماری شود. همچنین ممکن است با آن مقابله کند.

اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3

چربی های ترانس مصنوعی

چربی های ترانس مصنوعی احتمالا ناسالم ترین چربی هایی هستند که می توانید بخورید. آنها با افزودن هیدروژن به چربی‌های غیراشباع که مایع هستند، ایجاد می‌شوند تا پایداری چربی جامدتری به آنها بدهد.

در برچسب‌های مواد تشکیل دهنده، چربی‌های ترانس اغلب به عنوان روغن‌های نیمه هیدروژنه درج می‌شوند. بیشتر مارگارین ها حاوی چربی های ترانس هستند و اغلب به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند تا عمر مفید را افزایش دهند. برخلاف چربی‌های ترانس طبیعی موجود در لبنیات و گوشت، چربی‌های ترانس مصنوعی باعث التهاب و افزایش خطر بیماری می‌شوند.

علاوه بر کاهش کلسترول HDL (خوب)، چربی‌های ترانس ممکن است عملکرد سلول‌های اندوتلیال پوشاننده شریان‌های شما را که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، مختل کند. مصرف چربی های ترانس مصنوعی با سطوح بالای نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C (CRP) مرتبط است. در واقع، در یک مطالعه، سطح CRP در بین زنانی که بالاترین میزان مصرف چربی ترانس را گزارش کردند، 78 درصد بالاتر بود.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده شامل زنان مسن با اضافه وزن، روغن سویا هیدروژنه التهاب را به طور قابل توجهی بیشتر از روغن نخل و آفتابگردان افزایش داد. مطالعات بر روی مردان سالم و مردان با سطح کلسترول بالا، افزایش مشابهی در نشانگرهای التهابی در پاسخ به چربی‌های ترانس را نشان داده‌اند. غذاهای سرشار از چربی ترانس عبارتند از سیب زمینی سرخ کرده و سایر فست فودهای سرخ شده، برخی از انواع پاپ کورن در مایکروویو، برخی از مارگارین ها و شیرینی های سبزیجات، کیک ها و کلوچه های بسته بندی شده، برخی از شیرینی ها و همه غذاهای فرآوری شده که روغن نباتی نیمه هیدروژنه را روی برچسب ذکر می کنند.

گوشت فرآوری شده

مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است. انواع رایج گوشت فرآوری شده عبارتند از سوسیس، بیکن، ژامبون، گوشت دودی و گوشت گاو. گوشت فرآوری شده حاوی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته تری (AGEs) نسبت به سایر گوشت ها است.

AGE ها با پختن گوشت و برخی غذاها در دمای بالا شکل می گیرند. شناخته شده اند که باعث التهاب می شوند. از بین تمام بیماری های مرتبط با مصرف گوشت فرآوری شده، ارتباط آن با سرطان روده بزرگ قوی ترین است. اگرچه عوامل بسیاری در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند، اما اعتقاد بر این است که یک مکانیسم پاسخ التهابی سلول های روده بزرگ به گوشت فرآوری شده است. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی : طعم کلیدی در این، با...
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته : بستنی نوقا و پسته را امتحان...
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک : امروزه کارامل شور را در همه...
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل : این دستور...
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی : این کیک کلمبا یک کیک...
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی : این کیک ریکوتا سیسیلی...
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته : این نئوپولیتن گیلاس...
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی  : کیک لیموی ایتالیایی...
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی : این دستور...
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی :مراحل تهیه...