وبلاگ

آیا کاهش وزن خیلی سریع مضر است؟

آیا کاهش وزن خیلی سریع مضر است؟ طبیعی است که بخواهید در سریع ترین زمان ممکن وزن کم کنید. اما احتمالاً به شما گفته شده است که بهتر است وزن خود را با سرعت آهسته و ثابت کاهش دهید.

این به این دلیل است که بیشتر مطالعات نشان می دهد افرادی که به آرامی وزن خود را کاهش می دهند، احتمال بیشتری دارد که وزن خود را در درازمدت حفظ کنند. کاهش وزن آهسته با خطرات سلامتی بسیار کمتری همراه است. با این حال، چندین مطالعه اخیر نشان داده اند که کاهش وزن سریع ممکن است به اندازه کاهش وزن آهسته خوب و ایمن باشد.

بنابراین آیا واقعاً کاهش وزن سریع برای شما مضر است؟ این مقاله برای کشف حقیقت به تحقیق می پردازد.

آیا کاهش وزن خیلی سریع مضر است؟

کاهش وزن سریع چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، کاهش 1 تا 2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) در هفته یک نرخ سالم و ایمن است. از دست دادن بیش از آن خیلی سریع در نظر گرفته می شود و می تواند شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله از دست دادن عضله، سنگ کیسه صفرا، کمبودهای تغذیه ای و کاهش متابولیسم قرار دهد.

رایج‌ترین راه‌هایی که افراد برای کاهش وزن سریع تلاش می‌کنند، ورزش زیاد و پیروی از یک رژیم غذایی پرکالری یا رژیم غذایی بسیار کم کالری کمتر از ۸۰۰ کالری در روز است. مردم اغلب گزینه خوردن یک رژیم غذایی بسیار کم کالری را ترجیح می دهند، زیرا اغلب کاهش وزن از طریق رژیم غذایی راحت تر از ورزش است.

با این حال، اگر به تازگی یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی را شروع کرده اید، ممکن است در هفته اول بیش از 2 پوند (0.9 کیلوگرم) وزن کم کنید. برای این دوره اولیه، کاهش وزن سریع کاملا طبیعی است. وزنی که در این مدت از دست می دهید معمولا “وزن آب” نامیده می شود. وقتی کالری کمتری نسبت به سوزاندن بدنتان مصرف می کنید، بدن شما شروع به فرو رفتن در ذخایر انرژی خود به نام گلیکوژن می کند. گلیکوژن موجود در بدن شما به آب متصل است، بنابراین وقتی گلیکوژن را برای سوخت می سوزانید، بدن آن آب را نیز آزاد می کند.

به همین دلیل است که ممکن است در هفته اول کاهش وزن را تجربه کنید. هنگامی که بدن شما ذخایر گلیکوژن خود را مصرف کرد، کاهش وزن شما باید بین 1 تا 2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) در هفته تثبیت شود.

آیا می توانید کاهش وزن سریع را حفظ کنید؟

کاهش وزن تنها نیمی از کار است. چالش واقعی این است که آن را برای همیشه خاموش نگه دارید. اکثر افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، تنها پس از یک سال، نیمی از وزنی را که از دست داده اند، به دست می آورند. حتی بدتر از آن، تقریباً همه افرادی که از یک رژیم غذایی پیروی می کنند، پس از 3 تا 5 سال تمام وزنی را که از دست داده اند دوباره به دست می آورند.

به همین دلیل است که کارشناسان اغلب کاهش وزن را با سرعت آهسته اما ثابت پیشنهاد می کنند. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که با سرعت آهسته اما ثابت وزن کم می‌کنند، احتمالاً وزن خود را در درازمدت کاهش می‌دهند.

همچنین، برنامه‌هایی که کاهش وزن آهسته را تشویق می‌کنند معمولاً به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای غذایی سالمی مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر و نوشیدن کمتر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر ایجاد کنید. رفتارهایی مانند این می تواند به شما کمک کند وزن را در درازمدت کاهش دهید.

با این حال، چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن سریع ممکن است به همان اندازه کاهش وزن آهسته موثر باشد، حتی برای دراز مدت. در یک مطالعه، 103 نفر به مدت 12 هفته از رژیم کاهش وزن سریع پیروی کردند، در حالی که 97 نفر از رژیم کاهش وزن آهسته اما ثابت به مدت 36 هفته پیروی کردند. تقریباً 3 سال بعد، تقریباً 70٪ از افراد در هر دو گروه تمام وزنی را که از دست داده بودند، به دست آوردند. این بدان معنی است که هر دو رژیم در نهایت به یک اندازه مؤثر بودند.

اگرچه این مطالعات نشان داد که کاهش وزن سریع به اندازه کاهش وزن آهسته اما ثابت به طور کلی موثر است، اما بعید است که یک فرد در خانه نتایج مشابهی دریافت کند. افرادی که در گروه های کاهش وزن سریع بودند، در طول مراحل کاهش وزن و حفظ وزن، از حمایت پزشکان و متخصصان تغذیه برخوردار بودند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن حمایت از یک متخصص سلامت می‌تواند شانس موفقیت شما در کاهش وزن طولانی‌مدت را افزایش دهد.

همچنین پزشکان و متخصصان تغذیه سعی می کنند خطرات سلامتی ناشی از خوردن کالری بسیار کم را به حداقل برسانند. این خطرات شامل از دست دادن عضلات، کمبودهای تغذیه ای و سنگ کیسه صفرا است. افرادی که این رژیم ها را به تنهایی امتحان می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این شرایط پزشکی هستند.

به طور خلاصه، احتمال کاهش وزن شما بیشتر است و با کاهش وزن آهسته آن را حفظ می کنید. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا رفتارهای تغذیه‌ای سالم ایجاد کنید تا وزن را کاهش دهید، و انجام آن از کاهش سریع وزن ایمن‌تر است، به خصوص اگر از حمایت یک متخصص بهداشتی برخوردار نباشید. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...