وبلاگ

ساکارز، گلوکز و فروکتوز: تفاوت چیست؟

ساکارز، گلوکز و فروکتوز: تفاوت چیست؟ ساکارز، گلوکز و فروکتوز سه نوع رایج قند هستند که به طور متفاوتی جذب می شوند و اثرات کمی متفاوت بر بدن دارند. این که آیا آنها به طور طبیعی در غذاها وجود دارند یا به آنها اضافه می شوند نیز تأثیر زیادی بر سلامت شما دارد. اگر می خواهید قند را کاهش دهید، ممکن است تعجب کنید که آیا نوع شکر مهم است یا خیر.

ساکارز، گلوکز و فروکتوز سه نوع قند هستند که حاوی کالری یکسانی گرم در گرم هستند. همه آنها به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی و غلات یافت می شوند اما به بسیاری از غذاهای فرآوری شده نیز اضافه می شوند.

آنها از نظر ساختار شیمیایی، نحوه هضم و متابولیسم بدن شما و نحوه تأثیر آنها بر سلامتی متفاوت هستند. این مقاله به بررسی تفاوت های اصلی بین ساکارز، گلوکز و فروکتوز و دلیل اهمیت آنها می پردازد.

ساکارز، گلوکز و فروکتوز: تفاوت چیست؟

ساکارز از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است

ساکارز نام علمی شکر سفره است. قندها به عنوان مونوساکارید یا دی ساکارید طبقه بندی می شوند. دی ساکاریدها از دو مونوساکارید متصل ساخته شده اند و در طی هضم مجدداً به مونوساکاریدها تجزیه می شوند. ساکارز یک دی ساکارید است که از یک مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز یا 50٪ گلوکز و 50٪ فروکتوز تشکیل شده است.

این یک کربوهیدرات طبیعی است که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود، اما به بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند آب نبات، بستنی، غلات صبحانه، غذاهای کنسرو شده، سودا و سایر نوشیدنی های شیرین اضافه می شود.

شکر و ساکارز موجود در غذاهای فرآوری شده معمولاً از نیشکر یا چغندر قند استخراج می شوند. مزه ساکارز کمتر از فروکتوز به تنهایی است اما شیرین تر از گلوکز به تنهایی است.

گلوکز

گلوکز یک قند ساده یا مونوساکارید است. این منبع انرژی بر پایه کربوهیدرات ترجیحی بدن شماست.مونوساکاریدها از یک واحد قند تشکیل شده اند و بنابراین نمی توانند به ترکیبات ساده تری تجزیه شوند.

آنها بلوک های سازنده کربوهیدرات ها هستند. در غذاها، گلوکز معمولاً به قند ساده دیگری متصل می شود تا نشاسته پلی ساکارید یا دی ساکارید مانند ساکارز و لاکتوز را تشکیل دهد. اغلب به غذاهای فرآوری شده به شکل دکستروز که از ذرت یا گندم استخراج می شود، اضافه می شود. گلوکز کمتر از فروکتوز و ساکارز شیرین است.

فروکتوز

فروکتوز یا “شکر میوه” یک مونوساکارید مانند گلوکز است. به طور طبیعی در میوه ها، عسل، آگاو و اکثر سبزیجات ریشه ای یافت می شود. علاوه بر این، معمولاً به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا به غذاهای فرآوری شده اضافه می شود.

فروکتوز از نیشکر، چغندر قند و ذرت به دست می آید. شربت ذرت با فروکتوز بالا از نشاسته ذرت تهیه می شود و در مقایسه با شربت ذرت معمولی حاوی فروکتوز بیشتری نسبت به گلوکز است. از بین این سه قند، فروکتوز شیرین ترین طعم را دارد اما کمترین تأثیر را بر قند خون شما دارد.

به طور متفاوتی هضم و جذب می شوند

بدن شما مونوساکاریدها و دی ساکاریدها را هضم و جذب می کند. از آنجایی که مونوساکاریدها در حال حاضر در ساده ترین شکل خود هستند، قبل از اینکه بدن شما بتواند از آنها استفاده کند، نیازی به تجزیه آنها نیست. آنها مستقیماً در جریان خون شما جذب می شوند، در درجه اول در روده کوچک.

از سوی دیگر، بدن شما باید دی ساکاریدهایی مانند ساکارز را قبل از جذب به قندهای ساده تجزیه کند. هنگامی که قندها به ساده ترین شکل خود می رسند، متابولیزه می شوند.

جذب و مصرف گلوکز

گلوکز به طور مستقیم از طریق پوشش روده کوچک به جریان خون شما جذب می شود، که آن را به سلول های شما می رساند. قند خون را سریعتر از سایر قندها افزایش می دهد که باعث تحریک ترشح انسولین می شود. انسولین برای ورود گلوکز به سلول های شما مورد نیاز است.

هنگامی که گلوکز وارد سلول‌های شما می‌شود، یا بلافاصله برای ایجاد انرژی استفاده می‌شود یا به گلیکوژن تبدیل می‌شود تا در ماهیچه‌ها یا کبد شما برای استفاده در آینده ذخیره شود. بدن شما به شدت سطح قند خون شما را کنترل می کند. هنگامی که آنها خیلی کم می شوند، گلیکوژن به گلوکز تجزیه می شود و در خون شما آزاد می شود تا برای انرژی استفاده شود. اگر گلوکز در دسترس نباشد، کبد شما می تواند این نوع قند را از منابع سوخت دیگر بسازد.

جذب و مصرف فروکتوز

مانند گلوکز، فروکتوز مستقیماً از روده کوچک به جریان خون شما جذب می شود. سطح قند خون را به تدریج نسبت به گلوکز افزایش می دهد و به نظر نمی رسد بلافاصله بر سطح انسولین تأثیر بگذارد. با این حال، حتی اگر فروکتوز بلافاصله قند خون شما را افزایش نمی دهد، ممکن است اثرات منفی طولانی مدت بیشتری داشته باشد.

کبد شما باید فروکتوز را به گلوکز تبدیل کند تا بدن بتواند از آن برای انرژی استفاده کند. خوردن مقادیر زیادی فروکتوز در یک رژیم غذایی پر کالری می تواند سطح تری گلیسیرید خون را افزایش دهد. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...