وبلاگ

دلایل مضر بودن غذای سرخ شده

دلایل مضر بودن غذای سرخ شده : سرخ کردن در روغن عمیق یک روش پخت رایج است که در سراسر جهان استفاده می شود. این اغلب توسط رستوران ها و فست فودهای زنجیره ای به عنوان راهی سریع و ارزان برای تهیه غذا استفاده می شود. غذاهای سرخ شده محبوب عبارتند از ماهی، سیب زمینی سرخ کرده، نوار مرغ و چوب پنیر، اگرچه می توانید تقریباً هر چیزی را سرخ کنید.

بسیاری از مردم طعم غذاهای سرخ شده را دوست دارند. با این حال، این غذاها دارای کالری و چربی ترانس بالایی هستند، بنابراین خوردن مقدار زیادی از آنها می تواند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد.

دلایل مضر بودن غذای سرخ شده

غذاهای سرخ شده کالری بالایی دارند

در مقایسه با سایر روش های پخت، سرخ کردن عمیق کالری زیادی اضافه می کند.

برای شروع، غذاهای سرخ شده معمولاً قبل از سرخ کردن با خمیر یا آرد پوشانده می شوند. علاوه بر این، هنگامی که غذاها در روغن سرخ می شوند، آب از دست می دهند و چربی را جذب می کنند، که باعث افزایش بیشتر محتوای کالری آنها می شود.

به طور کلی، غذاهای سرخ شده به طور قابل توجهی چربی و کالری بیشتری نسبت به همتایان غیر سرخ شده خود دارند. به عنوان مثال، یک سیب زمینی پخته کوچک (100 گرم) حاوی 93 کالری و 0.13 گرم چربی است، در حالی که همان مقدار (100 گرم) سیب زمینی سرخ شده حاوی 312 کالری و 15 گرم چربی است. به عنوان مثالی دیگر، یک فیله 100 گرمی ماهی کاد پخته حاوی 105 کالری و 1 گرم چربی است، در حالی که همین مقدار ماهی سرخ شده حاوی 200 کالری و 10 گرم چربی است.

همانطور که می بینید، هنگام مصرف غذاهای سرخ شده کالری به سرعت افزایش می یابد.

غذاهای سرخ شده معمولاً دارای چربی ترانس بالایی هستند

چربی های ترانس زمانی تشکیل می شوند که چربی های اشباع نشده تحت فرآیندی به نام هیدروژنه شدن قرار گیرند.

تولیدکنندگان مواد غذایی اغلب چربی ها را با استفاده از فشار بالا و گاز هیدروژن هیدروژنه می کنند تا ماندگاری و پایداری آنها را افزایش دهند، اما هیدروژنه شدن نیز زمانی اتفاق می افتد که روغن ها در حین پخت به دمای بسیار بالایی گرم می شوند. این فرآیند ساختار شیمیایی چربی ها را تغییر می دهد و تجزیه آنها را برای بدن دشوار می کند که در نهایت می تواند منجر به اثرات منفی بر سلامتی شود.

در واقع، چربی های ترانس با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی مرتبط است.

از آنجایی که غذاهای سرخ شده در روغن با دمای بسیار بالا پخته می شوند، احتمالاً حاوی چربی ترانس هستند. علاوه بر این، غذاهای سرخ شده اغلب در روغن های گیاهی یا دانه های فرآوری شده پخته می شوند که ممکن است قبل از حرارت دادن حاوی چربی های ترانس باشند. یک مطالعه در ایالات متحده بر روی روغن سویا و کانولا نشان داد که 0.6 تا 4.2 درصد از محتوای اسیدهای چرب آنها چربی ترانس است.

هنگامی که این روغن‌ها تا دمای بالا گرم می‌شوند، مانند هنگام سرخ کردن، محتوای چربی ترانس آن‌ها افزایش می‌یابد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که هر بار که روغن برای سرخ کردن مجدد استفاده می شود، محتوای چربی ترانس آن افزایش می یابد. با این حال، مهم است که بین این چربی های ترانس مصنوعی و چربی های ترانس که به طور طبیعی در غذاهایی مانند گوشت و محصولات لبنی وجود دارند، تمایز قائل شویم. نشان داده نشده است که اینها مانند غذاهای سرخ شده و فرآوری شده اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند.

خوردن غذاهای سرخ شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد

چندین مطالعه بر روی بزرگسالان ارتباط بین مصرف غذاهای سرخ شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نشان داده است.

به طور کلی، خوردن غذاهای سرخ شده بیشتر با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

بیماری قلبی

خوردن غذاهای سرخ شده ممکن است به فشار خون بالا، کاهش کلسترول HDL “خوب” و چاقی کمک کند، که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. در واقع، دو مطالعه مشاهده‌ای بزرگ نشان داد که هرچه افراد بیشتر غذاهای سرخ شده مصرف کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها بیشتر است.

یک مطالعه نشان داد که زنانی که یک یا چند وعده ماهی سرخ شده در هفته می‌خورند، در مقایسه با زنانی که 1 تا 3 وعده در ماه مصرف می‌کنند، 48 درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند. از سوی دیگر، افزایش مصرف ماهی پخته یا آب پز با خطر کمتری همراه بود.

یک مطالعه مشاهده‌ای دیگر نشان داد که رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده با خطر قابل توجهی بالاتر حمله قلبی مرتبط است. در همین حال، کسانی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی در معرض خطر کمتری قرار داشتند.

دیابت

چندین مطالعه نشان داده اند که خوردن غذاهای سرخ شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که بیش از دو بار در هفته فست فود می خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته فست فود می خورند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به مقاومت به انسولین هستند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...