وبلاگ

علائم ترک کافئین

علائم ترک کافئین : کافئین رایج ترین ماده روانگردان مصرفی در جهان است. این ماده به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند، به این معنی که بر فعالیت عصبی در مغز تأثیر می گذارد و هوشیاری را افزایش می دهد و در عین حال خستگی را کاهش می دهد.

اگر بدن به کافئین وابسته شود، حذف آن از رژیم غذایی می تواند باعث علائم ترک شود که معمولاً 12 تا 24 ساعت پس از قطع کافئین شروع می شود. ترک کافئین یک تشخیص پزشکی شناخته شده است و می تواند بر هر کسی که به طور منظم کافئین مصرف می کند تأثیر بگذارد.

در اینجا چندین علامت و نشانه رایج ترک کافئین آورده شده است.

علائم ترک کافئین

سردرد

سردرد یکی از شایع ترین علائم گزارش شده ترک کافئین است. کافئین باعث انقباض رگ های خونی در مغز می شود که جریان خون را کند می کند. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که فقط 250 میلی گرم (کمتر از سه فنجان قهوه) می تواند جریان خون مغزی را تا 27٪ کاهش دهد.

تصور می‌شود از آنجایی که مصرف کافئین باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود، کاهش یا توقف مصرف اجازه می‌دهد رگ‌های خونی باز شوند و جریان خون به مغز افزایش یابد. این تغییر ناگهانی در جریان خون می تواند باعث سردردهای دردناک ترک شود که می تواند طول و شدت متفاوتی داشته باشد زیرا مغز با افزایش خون سازگار می شود.

با تطبیق مغز با افزایش جریان خون، سردرد کاهش می یابد. با این حال، همه کارشناسان با این نظریه موافق نیستند، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. حتی اگر ترک کافئین می تواند باعث سردرد شود، کافئین برای درمان انواع خاصی از سردردها مانند میگرن استفاده می شود. کافئین به افزایش قدرت داروهای مسکن کمک می کند و درد سردرد را در صورت مصرف به تنهایی کاهش می دهد.

خستگی

بسیاری از مردم برای تقویت انرژی به یک فنجان قهوه روزانه وابسته هستند. کافئین با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی که می تواند باعث خواب آلودگی شما شود، به افزایش هوشیاری و کاهش خستگی کمک می کند.با این حال، حذف کافئین از رژیم غذایی شما می تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث خواب آلودگی و خستگی شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2012 روی 213 مصرف کننده معمولی کافئین نشان داد که پرهیز از کافئین به مدت 16 ساعت باعث افزایش احساس خستگی می شود.

علاوه بر این، کسانی که روزانه کافئین مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که فقط چند بار در هفته کافئین مصرف می‌کردند، علائم ترک شدیدتری از جمله خستگی داشتند. علاوه بر این، اثرات انرژی‌زای آن فقط برای حدود 4 تا 6 ساعت در سیستم شما باقی می‌ماند، که ممکن است باعث شود برای حفظ هوشیاری به چندین فنجان قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول روز برسید. این می تواند منجر به مصرف بیش از حد و وابستگی به کافئین شود و علائم ترک را بسیار بدتر کند.

اضطراب

کافئین محرکی است که اغلب می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. در افرادی که به کافئین حساس هستند، فقط یک فنجان قهوه می تواند باعث ایجاد احساس عصبانیت و اضطراب در آنها شود. در حالی که مصرف کافئین می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب شود، قطع آن می تواند این عارضه جانبی را نیز ایجاد کند. اضطراب یک علامت شایع گزارش شده در افرادی است که از مصرف منظم کافئین کناره گیری می کنند.

بدن می تواند از نظر ذهنی و فیزیولوژیکی به آن وابسته شود و باعث ایجاد احساس اضطراب شود. به علاوه، اگر بیشتر کافئین خود را به شکل نوشابه یا قهوه شیرین شده با شکر مصرف کنید، کاهش ناگهانی قند ممکن است اضطراب ناشی از ترک کافئین را بدتر کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که حذف ناگهانی شکر از رژیم غذایی پس از یک دوره طولانی مصرف شکر می تواند باعث علائم اضطراب شود.

مشکل در تمرکز

یکی از دلایل اصلی که افراد مصرف کافئین را به شکل قهوه، چای یا نوشیدنی های انرژی زا انتخاب می کنند، افزایش تمرکز است. نوشیدنی‌های کافئین‌دار معمولاً قبل از آزمون‌ها، رویدادهای ورزشی یا سخنرانی‌ها برای بهبود تمرکز مصرف می‌شوند.

کافئین سطح آدرنالین (همچنین به عنوان اپی نفرین) شناخته می شود، هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی به عنوان بخشی از واکنش طبیعی بدن به استرس تولید می شود، افزایش می دهد. همچنین فعالیت انتقال دهنده های عصبی تحریک کننده دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. این ترکیبی از واکنش ها ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد و مغز را تحریک می کند و باعث افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز می شود. حذف تدریجی کافئین می تواند تأثیر منفی بر تمرکز داشته باشد زیرا بدن شما در تلاش است تا به عملکرد بدون آن عادت کند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در تهیه غذا کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس تهیه غذا آتیسا : 91009949

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...