وبلاگ

نقش چربی بدن در سلامت

نقش چربی بدن در سلامت : در این سری از مقاله های تهیه غذا در کترینگ آتیسا به نقش چربی بدن در سلامت میپردازیم. ما ممکن است از چربی بدن قدردانی نکنیم، به خصوص وقتی که در نواحی خاصی مانند شکم یا ران ما جمع می شود. اما زمانی که نتوانیم برای مدت طولانی به غذا برسیم، چربی منبع مهم انرژی ذخیره شده است. در ماتریکس چربی بدن که بافت چربی نیز نامیده می شود، نه تنها سلول های چربی بلکه سلول های عصبی و ایمنی و بافت همبند وجود دارد. بافت چربی هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که متابولیسم و ​​اشتها را کنترل می‌کنند (یعنی لپتین، آدیپونکتین) و بر حساسیت انسولین تأثیر می‌گذارند (یعنی فاکتور نکروز تومور آلفا، اینترلوکین-6). ماکروفاژها، نوتروفیل‌ها و ائوزینوفیل‌ها برخی از سلول‌های ایمنی هستند که در بافت چربی یافت می‌شوند و در التهاب نقش دارند – هم ضد التهابی و هم پیش‌التهابی. سلول‌های چربی همچنین پروتئین‌ها را ترشح می‌کنند و آنزیم‌هایی را می‌سازند که با عملکرد سیستم ایمنی و ایجاد هورمون‌های استروئیدی مرتبط هستند.

سلول های چربی می توانند از نظر اندازه و تعداد رشد کنند. مقدار سلول‌های چربی در بدن ما بلافاصله پس از تولد و در دوران نوجوانی تعیین می‌شود و اگر وزن نسبتاً ثابت باقی بماند، در دوران بزرگسالی ثابت می‌ماند. اما خوردن کالری بیش از حد در طولانی مدت می تواند باعث افزایش اندازه سلول های چربی و ذخیره شدن در نواحی مختلف بدن شود، که منجر به خطر التهاب مزمن و اختلالات متابولیسم سالم، با پتانسیل ایجاد جدید می شود. سلول های چربی برای رشد این سلول های چربی بزرگتر نسبت به انسولین مقاوم می شوند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. کاهش وزن می تواند اندازه سلول های چربی را کاهش دهد اما تعداد آنها را کاهش نمی دهد.

نقش چربی بدن در سلامت

چاقی که به عنوان مقدار بیش از حد چربی بدن تعریف می شود، یک وضعیت پزشکی رایج و گران قیمت در ایالات متحده است که به شدت با افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان و همچنین مرگ زودرس ناشی از آن مرتبط است. این بیماری ها یادگیری در مورد اعمال و انواع مختلف چربی بدن ممکن است درک این وضعیت را افزایش دهد.

انواع چربی بدن، نقش چربی بدن در سلامت

بافت چربی در رنگ های سفید، قهوه ای، بژ و حتی صورتی وجود دارد. برخی برای سلامتی لازم است.

انواع

  • چربی قهوه ای – شیرخواران دارای بیشترین چربی قهوه ای هستند که آنها را گرم نگه می دارد. توسط دماهای سرد برای تولید گرما تحریک می شود. مقدار چربی قهوه ای با افزایش کالری دریافتی تغییر نمی کند و کسانی که اضافه وزن یا چاقی دارند تمایل دارند چربی قهوه ای کمتری نسبت به افراد لاغر داشته باشند.
  • چربی سفید – این سلول‌های گرد بزرگ فراوان‌ترین نوع هستند و برای ذخیره‌سازی چربی طراحی شده‌اند که در شکم، ران‌ها و باسن جمع می‌شوند. آنها بیش از 50 نوع هورمون، آنزیم و فاکتورهای رشد از جمله لپتین و آدیپونکتین ترشح می کنند که به کبد و ماهیچه ها کمک می کند تا به انسولین (تنظیم کننده قند خون) بهتر پاسخ دهند. اما اگر گلبول های سفید بیش از حد وجود داشته باشد، این هورمون ها مختل می شوند و می توانند اثر معکوس مقاومت به انسولین و التهاب مزمن را ایجاد کنند.
  • چربی بژ – این نوع چربی سفید را می‌توان به ویژگی‌های مشابه چربی قهوه‌ای تبدیل کرد، مانند توانایی تولید گرما با قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا در حین ورزش.
  • چربی صورتی – این نوع چربی سفید در دوران بارداری و شیردهی به صورتی تبدیل می شود و شیر مادر را تولید و ترشح می کند.
  • چربی ضروری – این نوع ممکن است از چربی قهوه ای، سفید یا بژ تشکیل شده باشد و برای عملکرد طبیعی بدن حیاتی است. این در اکثر اندام ها، ماهیچه ها و سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز یافت می شود. به تنظیم هورمون هایی مانند استروژن، انسولین، کورتیزول و لپتین کمک می کند. کنترل دمای بدن؛ و به جذب ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند. هنگامی که چربی بدن یک فرد به زیر سطح معینی می رسد (حدود کمتر از 5 درصد در مردان و کمتر از 10 درصد در زنان)، ممکن است چربی ضروری کافی برای انجام این عملکردها وجود نداشته باشد.

محل چربی در بدن

نقش چربی بدن در سلامت
  • زیر جلدی – می‌توانید این لایه چربی را که مستقیماً زیر سطح پوست قرار دارد، فشار دهید و استخوان‌ها و مفاصل را از بین ببرید. این فراوان ترین نوع چربی بدن است و تمایل دارد در اطراف کمر، باسن، قسمت بالایی پشت، باسن و ران ها جمع شود. مقادیر بسیار زیاد چربی زیر جلدی می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، البته نه به اندازه چربی احشایی.
  • احشایی – به مقدار زیاد این نوع چربی سفید، گاهی اوقات به عنوان «چربی شکمی» یا «چاقی مرکزی» نامیده می‌شود، زیرا در عمق حفره شکمی تجمع می‌یابد و اطراف اندام‌های گوارشی مانند لوزالمعده، روده‌ها و کبد و همچنین قلب می‌پیچد. . داشتن مقدار زیادی چربی احشایی با خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان ها مرتبط است. ممکن است مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ترشح کند که مقاومت به انسولین را تقویت می کند.

چگونه از شر چربی های شکم خلاص شوم؟

این یک سوال رایج در میان مردان و زنان است. متأسفانه، انجام دراز و نشست اضافی یا نوشیدن سرکه سیب کمکی به از بین بردن چربی این ناحیه سرسخت نمی کند. کاهش وزن می تواند کمک کننده باشد، اگرچه افراد تمایل دارند وزن خود را به طور یکنواخت در سراسر بدن کاهش دهند نه در یک مکان. با این حال، تعهد طولانی مدت به پیروی از دستورالعمل های ورزشی همراه با خوردن وعده های غذایی متعادل و کنترل شده می تواند به کاهش چربی خطرناک احشایی کمک کند. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه تهیه غذا و سرو غذای گرم سازمانی در کترینگ آتیسا، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس 91009949

طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج
طرز تهیه پودینگ برنج : این پودینگ برنج کلاسیک را درست...
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان
طرز تهیه پودینگ نان : این پودینگ بی انتها را درست کنید،...
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان
پودینگ تافی چسبناک وگان : این پودینگ تافی چسبنده وگان...
موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...