وبلاگ

سبزیجات و ادویه های غذایی

سبزیجات و ادویه های غذایی : سبزیجات خوردنی معمولاً قسمت‌های برگ‌دار گیاهان هستند و می‌توانند طعمی شیرین یا معطر داشته باشند. برخی دیگر از قسمت های گیاه مانند پوست، دانه، میوه، ریشه و غیره نیز جزو گیاهان دارویی محسوب می شوند و برای اهداف دارویی استفاده می شوند. ادویه‌ها چاشنی‌هایی هستند که از پوست، ریشه، جوانه‌ها، میوه‌ها، قسمت‌های گل یا دانه‌های گیاهان به دست می‌آیند که در غذا برای طعم، رنگ یا به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند.

سبزیجات

  • سبزیجات معمولاً قسمت‌های برگ‌دار گیاهان هستند و می‌توانند طعمی شیرین یا معطر داشته باشند.
  • سبزیجات را می توان به انواع مختلفی از قبیل آشپزی، دارویی و گیاهانی که برای کنترل آفات استفاده می شود طبقه بندی کرد.
  • سبزیجات بیشتر از برگ های گیاهان هستند و برای طعم دادن در پخت و پز (آویشن، اسطوخودوس، برگ گشنیز)، برای مصارف بهداشتی («شیلاجیت»، کاوا) در برخی فرهنگ ها و برای کنترل آفات (نعناع، پونه) استفاده می شوند.

ادویه ها

  • ادویه‌ها چاشنی‌هایی هستند که از قسمت‌هایی از یک گیاه مانند میوه‌ها و دانه‌ها، پوست درخت، جوانه‌های خشک، کلاله، ریشه‌ها و ریزوم‌ها و رزین به‌دست می‌آیند که در غذا برای طعم، رنگ یا به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند.
  • ادویه ها برای طعم دادن و رنگ دادن به غذا استفاده می شود و اغلب به عنوان درمان برای برخی از بیماری ها نیز استفاده می شود.
  • ادویه هایی که برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود شامل گشنیز، رازیانه، خردل، دارچین، میخک، زعفران، زنجبیل، آسافوتیدا و ادویه هایی که به عنوان درمان بیماری ها استفاده می شود عبارتند از: آسافوتیدا، روغن برگ بو، دارچین، میخک، زیره سبز، شنبلیله، زردچوبه. و غیره.

سبزیجات و ادویه های غذایی

انواع و کاربرد سبزیجات در مقابل ادویه جات

با توجه به کاربردهای مختلف، سبزیجات را می توان به انواع مختلفی از قبیل آشپزی، دارویی، مقدس و سبزیجاتی که برای مبارزه با آفات استفاده می شود طبقه بندی کرد.

سبزیجات آشپزی بیشتر از برگ های گیاهان تهیه می شوند و برای ایجاد طعم در آشپزی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به آویشن، اسطوخودوس، برگ گشنیز (توجه: از دانه های این گیاه به عنوان ادویه استفاده کرد)، نعناع، ​​جعفری، ریحان و غیره اشاره کرد.

اثرات دارویی گیاهان در بسیاری از متون مقدس قدیمی ثبت شده است. به عنوان مثال می توان به نعناع، ​​عصاره های گیاهی مورد استفاده برای درمان افسردگی و استرس (سنت جان و کاوا)، شیلاجیت برای دیابت و گیاهان مختلف چینی نیز برای اهداف بهداشتی استفاده می شود.

نمونه هایی از گیاهان مقدس عبارتند از “تولسی” که نوعی ریحان، چریش، مریم گلی و سرو است که توسط فرهنگ های مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. باغبانان از گیاهانی مانند نعناع، ​​نعناع، ​​نعناع فلفلی و غیره برای کنترل آفات استفاده می کنند. استفاده از این گیاهان شپش، مورچه، کک، پروانه و کنه را دور نگه می دارد.

از ادویه ها می توان برای افزودن رنگ، طعم و مزه به غذا استفاده کرد. ادویه ها از قسمت های مختلف گیاه مانند میوه ها و دانه ها (گشنیز، رازیانه، خردل)، پوست (دارچین، گرز)، جوانه های خشک شده (میخک)، کلاله (زعفران)، ریشه و ریزوم (زنجبیل) و رزین (آسافوتیدا) به دست می آیند. علاوه بر طعم دهنده غذا، ادویه ها به عنوان درمان بیماری ها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، آسافوتیدا برای سرفه یا بیماری های معده استفاده می شود، روغن برگ بو دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است، اعتقاد بر این است که دارچین باعث کاهش کلسترول خون می شود، میخک برای تسکین دندان درد استفاده می شود، زیره سبز سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد، شنبلیله مفید است برای درمان دیابت و کاهش کلسترول و زردچوبه برای پوست مفید است.

گیاهان و ادویه جات مخلوط و ضماد کردن

مخلوط گیاهان و ادویه ها در دسترس هستند که بومی مناطق خاصی از جهان هستند. به عنوان مثال، گیاهان دو پروانس (ریحان، رازیانه، اسطوخودوس، مرزنجوش، رزماری، مریم گلی، مرزه و آویشن) معمولا در جنوب فرانسه و مخلوط ادویه جات مانند مخلوط مراکشی (زیره، زنجبیل، نمک، فلفل، دارچین، گشنیز، کاین) استفاده می شود. فلفل دلمه و میخک، گارام ماسالا (فلفل، میخک، برگ بو، زیره، دارچین، هل، جوز هندی، انیسون ستاره ای و دانه های گشنیز) در هند، ادویه جرک در جامائیکا، پانچ پوران و مخلوط کباب (فلفل، نمک) استفاده می شود. ، پونه کوهی، سیر، زیره، پاپریکا، کاین در سراسر جهان استفاده می شود. شما می توانید با توجه به ذائقه خود مخلوط سبزی یا ادویه مخصوص خود را درست کنید. برای اینکه خودتان مخلوط ادویه را درست کنید، ادویه ها را کمی روی یک تابه داغ تفت دهید. مخلوط را ریز خرد کنید و در ظرفی نگهداری کنید تا استفاده شود.

ذخیره سازی

گیاهان و ادویه جات ترشی جات باید در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند. قرار گرفتن در معرض گرما، نور یا رطوبت طعم آنها را از بین می برد. ادویه های شن و ماسه گیاهی خشک باید در یک ظرف در بسته نگهداری شوند و می توانند تا شش ماه دوام داشته باشند. سبزیجات تازه را باید در یک لیوان آب یا در یک حوله مرطوب پیچیده و در یخچال نگهداری کنید.

مثال ها

گیاهان دارویی عبارتند از ریحان، برگ بو، دانه کرفس، پیازچه، گشنیز، شوید، رازیانه، علف لیمو، پونه کوهی، جعفری، رزماری، مریم گلی، ترخون، آویشن و غیره. ادویه ها عبارتند از هل، دارچین، فلفل دلمه ای، میخک، جوز هندی، فلفل، زردچوبه، زنجبیل، گرز، زعفران، وانیل، زیره، دانه شوید و غیره.

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه سرو غذای گرم سازمانی، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

شماره تماس 91009949

طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی
طرز تهیه پنج لوبیا با چیلی : این فلفل دلمه‌ای پنج دانه‌ای...
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان
طرز تهیه سیتان : سیتان خود را درست کنید، سپس سیتان...
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان
طرز تهیه توفو اسکرامبل وگان : این تخم‌مرغ‌های وگان...
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی
طرز تهیه توفوی ابریشمی : این توفوی ابریشمی را به عنوان...
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد
طرز تهیه توفوی پخته ترد : توفوی پخته ترد ما را امتحان...
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد
طرز تهیه اسموتی کفیر، موز، بادام و توت منجمد : این...