وبلاگ

راهنمای جامع تغذیه سالم

راهنمای جامع تغذیه سالم : بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، “تغذیه سالم” ممکن است به اشکال مختلف باشد. به نظر می رسد که همه، از جمله متخصصان مراقبت های بهداشتی، تأثیرگذاران سلامت، همکاران و اعضای خانواده، نظری در مورد سالم ترین راه برای غذا خوردن دارند.

به علاوه، مقالات تغذیه ای که به صورت آنلاین می خوانید می توانند با پیشنهادات و قوانین متناقض – و اغلب بی اساس – کاملاً گیج کننده باشند. این کار را آسان نمی کند اگر بخواهید به روشی سالم غذا بخورید که برای شما مفید باشد. حقیقت این است که تغذیه سالم نباید پیچیده باشد. این کاملا ممکن است که بدن خود را در حین لذت بردن از غذاهایی که دوست دارید تغذیه کنید. به هر حال، غذا برای لذت بردن است – نه ترساندن، شمارش، وزن کردن و ردیابی. این مقاله سر و صدا را کاهش می دهد تا توضیح دهد که تغذیه سالم به چه معناست و چگونه می توان آن را برای شما کارساز کرد.

راهنمای جامع تغذیه سالم9

راهنمای جامع تغذیه سالم، چرا تغذیه سالم اهمیت دارد؟

قبل از اینکه به معنای تغذیه سالم بپردازیم، مهم است که توضیح دهیم چرا اهمیت دارد. اول، غذا همان چیزی است که به شما سوخت می دهد و کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را برای عملکرد فراهم می کند. اگر رژیم غذایی شما کمبود کالری یا یک یا چند ماده مغذی داشته باشد، ممکن است سلامت شما آسیب ببیند. به همین ترتیب، اگر بیش از حد کالری مصرف کنید، ممکن است افزایش وزن را تجربه کنید. افراد چاق به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آپنه انسدادی خواب و بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی هستند.

علاوه بر این، کیفیت رژیم غذایی شما بر خطر بیماری، طول عمر و سلامت روان شما تأثیر می گذارد. در حالی که رژیم های غذایی غنی از غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش مرگ و میر و خطر بیشتر بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی مرتبط است، رژیم های غذایی که عمدتاً شامل غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی هستند با افزایش طول عمر و محافظت از بیماری مرتبط هستند.

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای بسیار فرآوری شده نیز ممکن است خطر علائم افسردگی را افزایش دهد، به ویژه در میان افرادی که کمتر ورزش می کنند.

علاوه بر این، اگر رژیم فعلی شما سرشار از غذاها و نوشیدنی های فوق فراوری شده مانند فست فود، نوشابه، و غلات قندی باشد، اما غذاهای کامل مانند سبزیجات، آجیل و ماهی کم باشد، احتمالاً به اندازه کافی از مواد مغذی خاصی استفاده نمی کنید. ممکن است بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد.

آیا برای تغذیه سالم باید رژیم خاصی را دنبال کنید؟

قطعا نه! اگرچه برخی از افراد به دلایل سلامتی نیاز دارند – یا انتخاب می کنند – از غذاهای خاصی اجتناب کنند یا رژیم های غذایی را اتخاذ کنند، بیشتر مردم مجبور نیستند رژیم خاصی را دنبال کنند تا بهترین احساس را داشته باشند. این بدان معنا نیست که برخی از الگوهای غذایی نمی توانند برای شما مفید باشند. به عنوان مثال، برخی از افراد هنگام پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات احساس سلامتی بیشتری می کنند، در حالی که برخی دیگر با رژیم های غذایی پر کربوهیدرات پیشرفت می کنند.

با این حال، به طور کلی، تغذیه سالم هیچ ارتباطی با رعایت رژیم‌های غذایی یا برخی قوانین رژیم غذایی ندارد. “تغذیه سالم” به سادگی به معنای اولویت دادن به سلامتی با تامین سوخت بدن با غذاهای مغذی است. مشخصات ممکن است برای هر فرد بسته به موقعیت مکانی، وضعیت مالی، فرهنگ و جامعه و ترجیحات سلیقه متفاوت باشد.

اصول تغذیه سالم

اکنون که می دانید چرا تغذیه سالم مهم است، اجازه دهید برخی از اصول تغذیه را پوشش دهیم.

راهنمای جامع تغذیه سالم، تراکم مواد مغذی

وقتی تغذیه سالم را تصور می کنید، اولین فکر شما ممکن است در مورد کالری باشد. حتی اگر کالری مهم است، نگرانی اصلی شما باید مواد مغذی باشد. به این دلیل که مواد مغذی، از جمله پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی، چیزی هستند که بدن شما برای رشد به آن نیاز دارد. “تراکم مواد مغذی” به مقدار مواد مغذی موجود در یک غذا در رابطه با کالری آن اشاره دارد. همه غذاها حاوی کالری هستند، اما همه غذاها دارای مواد مغذی نیستند.

به عنوان مثال، یک آب نبات یا یک جعبه مک و پنیر ممکن است فوق العاده کالری بالایی داشته باشد اما فاقد ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و فیبر باشد. به طور مشابه، غذاهایی که به عنوان «رژیم‌پسند» یا «کم کالری» به بازار عرضه می‌شوند ممکن است کالری بسیار کمی داشته باشند اما فاقد مواد مغذی باشند. به عنوان مثال، سفیده تخم مرغ نسبت به تخم مرغ کامل کالری و چربی کمتری دارد. با این حال، یک سفیده تخم مرغ 1٪ یا کمتر از ارزش روزانه (DV) را برای آهن، فسفر، روی، کولین و ویتامین های A و B12 فراهم می کند، در حالی که یک تخم مرغ کامل 5 تا 21٪ را برای این مواد مغذی دارد. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه سرو غذای گرم سازمانی، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی
طرز تهیه زاباگلیون توت فرنگی : طعم کلیدی در این، با...
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته
طرز تهیه بستنی نوقا و پسته : بستنی نوقا و پسته را امتحان...
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک
طرز تهیه گرانیتای تمشک : امروزه کارامل شور را در همه...
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل
طرز تهیه پاناکوتا با سس آلبالو و زنجبیل : این دستور...
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی
طرز تهیه کیک عید پاک ایتالیایی : این کیک کلمبا یک کیک...
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی
طرز تهیه کیک ریکوتا سیسیلی : این کیک ریکوتا سیسیلی...
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته
طرز تهیه نئوپلیتان گیلاس و پسته : این نئوپولیتن گیلاس...
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی ​
طرز تهیه کیک لیمویی ایتالیایی  : کیک لیموی ایتالیایی...
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی
طرز تهیه تورته فندقی و شکلاتی ایتالیایی : این دستور...
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی
طرز تهیه مرنگ شکلاتی و فندقی ایتالیایی :مراحل تهیه...