وبلاگ

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی : تخم شربتی ممکن است کوچک باشد، اما از نظر مواد مغذی فوق العاده غنی است. این دانه‌ها که جزء اصلی رژیم‌های غذایی آزتک‌ها و مایاها بوده، قرن‌ها به دلیل فواید سلامتی مورد توجه قرار گرفته‌اند. آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در تخم شربتی ممکن است سلامت قلب را تقویت کند، از استخوان های قوی حمایت کند و مدیریت قند خون را بهبود بخشد.

علاوه بر این، تخم شربتی همه کاره است و می تواند در بسیاری از دستور العمل ها استفاده شود. من شخصا از قوام ژل مانند آن با مخلوط کردن آنها با مایع و تهیه پودینگ تخم شربتی استقبال می کنم. در اینجا به چند مزیت سلامتی تخم شربتی می پردازیم که همگی توسط علم تایید شده اند.

خواص تخم شربتی

بسیار مغذی

تخم شربتی دانه های سیاه یا سفید کوچکی از گیاه Salvia hispanica هستند. اعتقاد بر این است که آنها بومی آمریکای مرکزی هستند.از نظر تاریخی، تمدن آزتک و مایا از این دانه ها در رژیم غذایی خود و همچنین برای اهداف دارویی، مراسم مذهبی و لوازم آرایشی استفاده می کردند. امروزه مردم در سراسر جهان از تخم شربتی لذت می برند.

خواص تخم شربتی

تمدن‌های باستانی تخم شربتی را بسیار مغذی می‌دانستند – اعتقادی که توسط علم مدرن پشتیبانی می‌شود. در واقع، فقط 1 اونس (28 گرم یا 2 قاشق غذاخوری) تخم شربتی حاوی :

  • کالری: 138
  • پروتئین: 4.7 گرم
  • چربی: 8.7 گرم
  • آلفا لینولنیک اسید (ALA): 5 گرم
  • کربوهیدرات: 11.9 گرم
  • فیبر: 9.8 گرم
  • کلسیم: 14 درصد از ارزش روزانه
  • آهن: 12 درصد
  • منیزیم: 23 درصد
  • فسفر: 20 درصد
  • روی: 12 درصد
  • ویتامین B1 (تیامین): 15٪
  • ویتامین B3 (نیاسین): 16٪

با توجه به اینکه فقط برای یک وعده حدود دو قاشق غذاخوری مناسب است، این مشخصات غذایی بسیار چشمگیر است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

تخم شربتی همچنین منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها نه تنها از چربی های حساس موجود در تخم شربتی در برابر فاسد شدن محافظت می کنند، بلکه با خنثی کردن مولکول های فعال موسوم به رادیکال های آزاد که می توانند به ترکیبات سلولی در صورت تجمع در بدن شما آسیب برسانند، برای سلامت انسان نیز مفید هستند.

برای مثال، آسیب رادیکال‌های آزاد به پیری و بیماری‌هایی مانند سرطان کمک می‌کند. آنتی اکسیدان های خاص موجود در تخم شربتی شامل اسید کلروژنیک، کافئیک اسید، میریستین، کورستین و کامفرول است. همه اینها ممکن است اثرات محافظتی بر روی قلب و کبد و همچنین خواص ضد سرطانی داشته باشند. به عنوان مثال، اسید کلروژنیک ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، در حالی که اسید کافئیک دارای اثرات ضد التهابی است.

ممکن است از کاهش وزن حمایت کند

فیبر و پروتئین موجود در تخم شربتی ممکن است برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. یک اونس (28 گرم) تخم شربتی نزدیک به 10 گرم فیبر رژیمی دارد. این بدان معناست که آنها از نظر وزن دارای 35 درصد فیبر هستند. اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع متفاوت است، برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن فیبر ممکن است در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد.

علاوه بر این، پروتئین موجود در تخم شربتی می تواند به کاهش اشتها و دریافت غذا کمک کند. یک مطالعه روی 24 شرکت‌کننده نشان داد که خوردن 0.33 اونس (7 گرم) یا 0.5 اونس (14 گرم) تخم شربتی مخلوط با ماست برای صبحانه باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا در کوتاه مدت در مقایسه با خوردن ماست بدون تخم شربتی می‌شود.

با این حال، مطالعاتی که اثربخشی تخم شربتی را برای کاهش وزن بررسی می‌کنند، نتایج متفاوتی را مشاهده کرده‌اند. در یک مطالعه قدیمی در سال 2009 که شامل 90 فرد دارای اضافه وزن بود، مصرف 50 گرم مکمل تخم شربتی در روز به مدت 12 هفته بر وزن بدن یا نشانگرهای سلامتی مانند نشانگرهای فشار خون و التهاب تأثیری نداشت. در مقابل، یک مطالعه 6 ماهه شامل 77 فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و دیابت نوع 2 که رژیم غذایی کم کالری مصرف می کردند، نشان داد که افرادی که روزانه تخم شربتی مصرف می کردند کاهش وزن قابل توجهی نسبت به افرادی که دارو دریافت می کردند، داشتند.

اگرچه افزودن تخم شربتی به رژیم غذایی شما بعید است که به خودی خود باعث کاهش وزن شود، اما اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است مکمل مفیدی برای یک رژیم غذایی متعادل و مغذی باشد.

ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

با توجه به اینکه تخم شربتی سرشار از فیبر و امگا 3 هست، مصرف آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. فیبر محلول، نوعی که عمدتاً در تخم شربتی یافت می شود، می تواند به کاهش کلسترول کل و LDL (بد) خون شما کمک کند. به نوبه خود، این می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. مصرف ALA، اسید چرب امگا 3 موجود در تخم شربتی نیز با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

با این حال، مطالعاتی که به طور خاص ارتباط بین تخم شربتی و سلامت قلب را بررسی می‌کنند، نتایج غیرقطعی داشته‌اند. برخی از مطالعات موش‌ها نشان داده‌اند که تخم شربتی می‌توانند برخی از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله سطوح بالای تری گلیسیرید و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. چند مطالعه انسانی نشان داد که مکمل های تخم شربتی به طور قابل توجهی فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون بالا کاهش می دهد که یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی است. به طور کلی، تخم شربتی ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. (منبع)

 

برای ارتباط با کارشناسان ما در حوزه سرو غذای گرم سازمانی، به صفحه ارتباط با ما سری بزنید. امیدواریم در خاطره شما طعمی به یادگار از ما باقی بماند.

موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان
طرز تهیه موس شکلاتی وگان : این موس شکلاتی وگان را امتحان...
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای
طرز تهیه سوپ گل کلم خامه ای : این سوپ گل کلم را درست...
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس
طرز تهیه سوپ عدس : این سوپ عدس تند را درست کنید، سپس...
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز
طرز تهیه سوپ پیاز : این سوپ پیاز کلاسیک فرانسوی را...
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم
طرز تهیه سوپ کلم : سوپ کلم ما را امتحان کنید، سپس سوپ...
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی
طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی : دستور العمل کلاسیک...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات : سوپ سبزی ما را امتحان کنید،...
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه
طرز تهیه سوپ قارچ و خامه : این دستور پخت سوپ قارچ را...
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز
طرز تهیه سوپ هویج و گشنیز : از سوپ هویج و گشنیز ما...
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان
طرز تهیه لازانیا وگان : این لازانیا وگان را امتحان...